Ga naar hoofdinhoud

Kilometerheffing: vanaf 3 cent per km

Het kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kilometerprijs. Dat meldde minister Camiel Eurlings vrijdag tijdens een persconferentie. De kilometerheffing begint in 2012 met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018.

euro'sDaarbij wordt ervan uitgegaan dat we met alle voertuigen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012.

De wegenbelasting en de aanschafbelasting bpm gaat verdwijnen bij de invoering van de kilometerheffing.

Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Het tarief is net als nu verschillend voor verschillende categorieën voertuigen: personenauto’s, bestelauto’s particulier/ondernemer, autobussen en vrachtwagens. De hoogte van dit basistarief voor personenauto’s hangt net als nu af van de CO2 uitstoot. Bij andere voertuigen blijft het gewicht bepalend voor het basistarief. Gewicht is sterk verbonden met de CO2 uitstoot. Het gemiddelde tarief voor een personenauto ontwikkelt zich tot 2018 als volgt:

2012: 3,0 cent
2013: 3,5 cent
2014: 4,0 cent
2015: 4,6 cent
2016: 5,3 cent
2017: 6,1 cent
2018: 6,7 cent
Voor vrachtwagens is de toegestane maximummassa de grondslag voor het basistarief. Daarbij wordt nog een indeling gemaakt naar Euroklasse.

Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat in principe 59 procent van de automobilisten minder betalen, voor 25 procent blijven de kosten gelijk en 16 procent gaat meer betalen.

Over de heffing is in politiek Den Haag jaren gesproken. Volgens Eurlings zijn alle autobezitters in Nederland op het moment 6,6 miljard euro kwijt aan auto-gerelateerde belastingen. Dat totaalbedrag blijft gelijk, alleen wordt het anders verdeeld.

Dat heeft positieve gevolgen voor het milieu (de uitstoot van kooldioxide en fijn stof neemt met 10 procent af) en de files zullen gehalveerd worden.

Ook verwacht Eurlings dat het aantal verkeersdoden met 7 procent gaat afnemen. Het openbaar vervoer zal met 6 procent toenemen, denkt Eurlings.

Gehandicaptenvoertuigen, motoren, taxi’s en oldtimers en alle bussen in het openbaar vervoer worden vrijgesteld van de heffing. Alle gewone personenauto’s en vrachtwagens krijgen een gps-apparaatje aan boord dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het gps-systeem stuurt de informatie naar een inningskantoor dat de rekening opmaakt.

Bos noemde het bereikte akkoord goed nieuws voor automobilisten. Hij was ”uitermate tevreden”. De files moeten minder worden, dat is goed voor het milieu en voor de helft van de weggebruikers zal de regeling financieel gunstig uitpakken.

Bijna 60 procent van de autorijders zal volgens het kabinet straks minder gaan betalen, aangezien de aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting zullen verdwijnen.

Het kabinet wil het aantal gereden kilometers met 15 procent terugdringen. ”Dat is tamelijk ambitieus”, aldus Bos. Hij verwacht niet dat automobilisten nog minder gaan rijden en dat de schatkist erbij inschiet. Volgens hem is het plan voor de overheid kostenneutraal.

”Ik hoef er ook geen cent aan te verdienen”, aldus de minister van Financiën. De bedoeling is volgens Bos dat er een eerlijker systeem komt en dat mensen belasting betalen naarmate ze de auto gebruiken in plaats van dat ze betalen alleen voor het hebben van een auto.

De werkgevers steunen het kabinetsvoorstel voor het rekeningrijden op hoofdlijnen. Betalen per gereden kilometer is eerlijk en helpt files bestrijden. Maar het mag niet leiden tot extra lasten voor het bedrijfsleven.

Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland vrijdag. De opbrengsten van het systeem moeten bestemd zijn voor de infrastructuur, aldus de twee organisaties. Ook moet het een klantvriendelijk systeem zijn.

Brancheorganisaties Bovag en Rai noemen de kilometerheffing een ”belangrijke stap” om automobilisten te laten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van de aanschaf en het bezit. ”Dit is een veel eerlijker model”, aldus de organisaties vrijdag in een reactie.

Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) reageerde positief. De heffing is volgens de vereniging ”goed voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stedelijke gebieden”. De VNG noemt de betrokkenheid van gemeenten bij de invoering ”essentieel”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer