Ga naar hoofdinhoud

Kilometerheffing vrachtwagens niet in 2011

De invoering van kilometerheffing voor vrachtwagens per 2011 is onwaarschijnlijk. Dat komt door toegenomen inzicht in het kilometerprijssysteem. Minister Eurlings kiest ervoor om in het vervolg alleen een planning te gebruiken waarin de risico’s van het project zijn verwerkt. Dat meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

kilometerheffingVolgens het ministerie geeft Eurlings daarmee invulling aan zijn belofte om in dit project de zorgvuldigheid boven snelheid te stellen.  

In het afgelopen half jaar zijn volgens belangrijke stappen gezet met de ontwikkeling van de kilometerprijs. Zo wordt de laatste hand gelegd aan de wet op de Kilometerprijs, heeft de certificering en aanbesteding een vlucht genomen, is begonnen met het afbouwen van de vaste belastingen. Dit schrijft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in zijn tweede voortgangsrapportage Anders betalen voor mobiliteit aan de Tweede Kamer. De minister benadrukt in de rapportage wederom dat het project zeer complex is en veel risico’s kent. Daarom hecht hij veel waarde aan de randvoorwaarden die hij met de Tweede Kamer heeft afgesproken, waaronder dat het systeem niet te duur mag zijn.  

De minister vindt het niet langer verantwoord te blijven sturen op het versneld starten met de kilometerprijs voor vrachtwagens in december 2011. Al eerder heeft hij aangegeven dat deze datum met veel risico’s omkleed is. Nu het project verder vorm krijgt vindt hij het niet langer verantwoord deze risico’s niet in zijn planning op te nemen. Dit concludeert hij op basis van een extern onderzoek naar de robuustheid van de planning, dat hij op aanraden van zijn accountantsdienst heeft laten uitvoeren.

De voortgangsrapportage kijkt ook vooruit. De minister kondigt aan dit jaar de slag van papier naar praktijk te maken. Lokaal vinden kleinschalige proeven met prijsprikkels plaats, de zogeheten mobiliteitsprojecten. Ook wordt een grootschalige praktijktest voor 60.000 auto’s verder uitgewerkt en zal het systeem in de wet zijn vorm krijgen. De ambitie is om in 2011 het wetgevingsproces te hebben afgerond, de backoffice voor de uitvoering opgezet te hebben en de techniek te testen in de grootschalige praktijkproef. Tot die tijd hebben de minister en de Tweede Kamer heldere go/no-go momenten ingesteld om stap voor stap te bouwen aan de kilometerprijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer