Ga naar hoofdinhoud

‘Klimaatplannen kabinet voor goederenvervoer realistisch’

Het kabinet heeft vrijdag haar plannen voor een klimaatakkoord gepresenteerd. Branche-organisatie Evofenedex, vindt de plannen voor verduurzaming van de logistiek van bedrijven reëel. Het is daarbij wel belangrijk dat bij de verdere uitwerking van de plannen goed gekeken blijft worden naar de effectiviteit en impact op het concurrentievermogen van onze bedrijven.

“Het kabinet neemt, in haar voorgelegde klimaatplan ten aanzien van het goederenvervoer, veel van wat we aan de onderhandelingstafels hebben afgesproken over. Goed nieuws is dat er nu serieus werk gemaakt gaat worden van rekeningrijden voor iedereen. Dat beperkt in de toekomst de economische schade van files. Daarnaast gaan we met de inkomsten van de vrachtwagenheffing logistieke processen nog verder optimaliseren. En ook belangrijk is dat we nu echt koers zetten op emissieloos leveren in een groot aantal binnensteden. En daar hebben wij ook een stimuleringspakket bij uitonderhandeld van 185 miljoen euro”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Met de invoering van de vrachtautoheffing, een beperkte accijnsverhoging op diesel en het wegvallen van een deel van de MRB korting voor bestelauto’s, wordt bedrijven ook gevraagd te investeren. “Klimaatverandering vraagt een investering van ons allemaal, ook van bedrijven. Die verantwoordelijkheid nemen we serieus, en dus zijn deze kostenverhogingen in combinatie met het stimuleringspakket en de resultaten van de beoogde maatregelen acceptabel. Hoe reëel ook, het zal belangrijk blijven bij de uitvoering stevig vinger aan de pols te houden. Dit om er zeker van te zijn dat de concurrentiepositie van bedrijven niet nodeloos geschaad wordt. Dat geldt voor ons specifiek voor de maatregelen die betrekking hebben op logistieke processen. Maar dat geldt ook voor de combinatie met de andere klimaatmaatregelen uit het pakket die bedrijven uit de agrarische sector en industrie extra raken. En daar lijken nog flinke slagen gemaakt te moeten worden”, aldus Van der Kuijl.

Nu het kabinet haar voorstellen publiek heeft gemaakt, is de Tweede Kamer aan zet om het voorstel voor een klimaatakkoord op hoofdlijnen te becommentariëren. Dat debat zal volgende week plaatsvinden. Het mobiliteitsdeel van het voorstel zal 5 september in een debat in de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat met de minister besproken worden. Alle betrokken partijen krijgen nu de tijd om de achterban te raadplegen en in het najaar zal er een moment plaatsvinden waarop een akkoord eventueel ondertekend kan gaan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer