‘Nederland moet kar trekken in kwestie Calais’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Nederland moet kar trekken in kwestie Calais’

Nederland kan een leidende rol spelen bij de aanpak van het Calais-vraagstuk. Dat zegt Europarlementariër Peter van Dalen op zijn website na een bezoek aan Calais. “Deze kwestie moet op topniveau behandeld worden. Aankomend EU-voorzitter Nederland moet op korte termijn regeringsleiders van Engeland, Frankrijk en Polen aan tafel roepen.”

Calais Dover trucks“De aanpak van het Calais-vraagstuk moet op topniveau worden behandeld: het is ‘Chef-Sache’”, aldus Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP). “Aankomend EU-Voorzitter Nederland moet onder leiding van premier Rutte op korte termijn een oplossingsgericht overleg houden met in elk geval de staats- en regeringsleiders van Engeland, Frankrijk en Polen aan tafel. Ook Polen hoort bij dit topoverleg omdat er veel vrachtwagenondernemingen in Polen gevestigd zijn; veel Nederlandse maar eveneens Poolse vrachtwagenchauffeurs staan stil bij Calais. Ook Luxemburg moet bij dat overleg zijn omdat zij momenteel nog EU-voorzitter zijn, plus Commissievoorzitter Juncker.”

Peter van DalenVan Dalen bezocht woensdag met enkele collega’s uit zowel de Tweede Kamer als het Europees Parlement en met medewerkers van de vakorganisatie Transport en Logistiek Nederland, de Franse kustplaats Calais en de Eurotunnel. Hij sprak er met chauffeurs, douanebeambten en andere betrokkenen. Van Dalen: “Helaas spelen de problemen bij Calais al lang. Te lang. Reeds vele jaren proberen asielzoekers vanuit de kustplaats naar Engeland te gaan. Door stakingen bij de veerdiensten zijn de problemen de laatste maanden sterk toegenomen, met lange files tot gevolg. In die files klimmen vluchtelingen op en in trucks om mee te gaan naar Engeland. Chauffeurs worden vaak bedreigd, vrachtwagens worden opengebroken en geweld en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Dit is één grote tragiek voor alle betrokken mensen, en er is veel schade. Dit kan niet langer zo: er moet nú een oplossing gemaakt worden op het hoogste niveau. De kwestie is Chef-Sache”.

Voor die oplossing denkt Van Dalen aan de volgende aspecten:

– eenmalig pardon voor de vluchtelingen die nu bij Calais verblijven, om naar Engeland te gaan. Vervolgens sluiten en afbreken van de wildcamping die er nu is, en streng handhaven dat zo iets niet weer ontstaat. In de alledaagse praktijk blijkt die ‘camping’ namelijk een enorme magneet voor vluchtelingen. Het is nu een kat-en-muis situatie tussen de mensen van Eurotunnel, die hun security blijven verbeteren, en de immigranten die weer een weg vinden om daar toch langs of doorheen te komen;

– volledige check met scanapparatuur van alle vrachtwagens die naar Engeland gaan om in de toekomst te voorkomen, dat mensen hier of elders via vrachtwagens de oversteek maken. Dat is riskant voor henzelf en voor de chauffeurs;

– meer beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan de Franse kant van Het Kanaal. De EU heeft al aan diverse (pilot-)projecten voor beveiligde parkeerplaatsen meebetaald, dat moeten we hier ook doen. Van Dalen wil daartoe met collega’s een amendement indienen op de Europese begroting;

– verplichte evenredige verdeling van vluchtelingen over de EU lidstaten. In verhouding vangen Zweden, Duitsland en Engeland nu veel asielzoekers op.

 

Eén reactie op “‘Nederland moet kar trekken in kwestie Calais’

  • unickque

    Mijn hemel, wat een kortzichtigheid! Alleen een politicus kan zoiets bedenken.

    Het sluiten van de ‘camping’ is pure symptoombestrijding. Het vermindert niets aan de aanzuigende werking. Het ‘eenmalige’ pardon voor de huidige ‘kampeerders’ zal echter de aanzuigende werking enorm vergroten. Waarmee ook de ellende vergroot wordt. (De Britse regering zal daar dan ook niet mee instemmen.)

    Evenredige verdeling van vluchtelingen zal het Calais-probleem wellicht oplossen, aangezien het daarmee (indien goed geimplementeerd) zinloos wordt om als vluchteling naar een bepaald Europees land te reizen. (Blijft nog wel over: de massale vluchtelingentoestrom naar de EU toe, maar dat valt buiten de scope van dit artikel).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer