Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Europese CO2-strategie voor bedrijfsauto’s

De Europese Commissie heeft woensdag een nieuw plan voor het beperken van CO2-uitstoot van trucks en bussen gepresenteerd.

transport_europaHet doel van de strategie is om een aanpak te creëren die het mogelijk maakt om de CO2-uitstoot van zware bedrijfsauto’s, trucks en bussen, te beperken op een manier die kostenefficiënt is en voordelen biedt aan belanghebbenden en de samenleving als geheel. Volgens de Europese Commissie is het nog te vroeg om CO2-doelen aan de truck-industrie op te leggen. De CO2-uitstoot van vrachtwagens en bussen is eigenlijk nooit goed in kaart gebracht, het is eerst zaak die uitstoot te meten en vast te leggen voor er tot maatregelen kan worden overgegaan. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan een computersimulatietool genaamd Vecto, die CO2-uitstoot en brandstofefficiency van trucks kan monitoren.

ACEA, de overkoepelende organisatie van onder meer truckfabrikanten, juicht de stappen van de Europese Commissie toe, vooral de voorzichtige aard ervan. “CO2-uitstoot van trucks en bussen kan niet via een ‘one-size-fits-all’ beleid worden aangepakt. Er zijn zoveel duizenden verschillende configuraties en toepassingen van trucks, dat er geen sprake kan zijn van een algemene aanpak. Het opleggen van algemene verplichte CO2-limieten zou zelfs helemaal niet tot serieuze verbeteringen hoeven te leiden”, aldus Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA.

ACEA  is blij met de ontwikkeling van Vecto. “Een dergelijk systeem geeft transportbedrijven de kans om de meest efficiënte en schone vrachtwagens te vergelijken en het meest geschikte voertuig voor hun transportbehoefte te kiezen. Brandstof is tegenwoordig zo duur dat een dergelijk systeem voor veel transporteurs een uitkomst is. Vecto geeft gebruikers transparantie in de efficiency en milieuvriendelijkheid van hun toekomstige truck”, aldus Jonnaert.

Eén reactie op “Nieuwe Europese CO2-strategie voor bedrijfsauto’s

  • na zoveel jaar en alle ontwikkelingen die dat met zich mee brengt en de investeringen die het bedrijfs- leven hebben gedaan en dan tot de conclusie komen dat het nog niet tot een resultaat heeft geleidt verbaast mij toch wel een beetje is dit nu om de truckfabrikanten bezig te houden en de vervoerders nog meer te laten investeren????? dat er ontwikkelingen zeer voorspoedig gaan maar elke keer tot deze slotconclusie te komen ik weet het niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer