Ga naar hoofdinhoud

Ontsteltenis over 48 uur eigen rijder

De maximale werkweek van 48 uur moet ook gelden voor zelfstandige vrachtwagenchauffeurs. Het Europees Parlement heeft zich daarvoor woensdag uitgesproken. Een voorstel van de Europese Commissie om zelfstandige truckers buiten de arbeidstijdenrichtlijn voor het wegtransport te houden, werd verworpen. De commissie gaat zich nu beraden op haar voorstel. De transportsector en betrokken politici zijn zeer teleurgesteld in de beslissing.

48 urige werkweekOnder meer het CDA en de ChristenUnie hebben zich de afgelopen tijd fel verzet tegen het hanteren van een maximale werkweek voor zelfstandige chauffeurs. Die moeten hierdoor na 48 uur stoppen met werken, ook als het gaat om het bijhouden van de administratie en dergelijke. Voorstanders van het beperken van de werkweek van zelfstandigen, zoals de PvdA, wijzen op de verkeersveiligheid en het risico van concurrentievervalsing.

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann reageerde teleurgesteld op de uitslag van de stemming. Ze noemde het “absurd dat een zelfstandige chauffeur vanuit Europa wordt verboden om een werkweek van meer dan 48 uur te maken.” Volgens Wortmann is de wetgeving bovendien niet te controleren.

Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft zich sterk verzet tegen het opnemen van de eigenrijders in die arbeidstijdenrichtlijn. Van Dalen: “De verkeersveiligheid wordt er niet mee gediend, want de zogenoemde eigenrijders vallen hoe dan ook onder de rij- en rusttijdenverordening. Ook zij blijven dus werken met de tachograaf. Het echte probleem is dat enkele Zuid-Europese vakbonden vrezen dat zelfstandige Roemeense- en Bulgaarse chauffeurs ritten gaan overnemen. Dat is de kern van de affaire! Het is bijzonder jammer dat een EP-meerderheid nu ook een compromisvoorstel heeft verworpen. Daarin had rapporteur Bauer voorgesteld dat ieder land zelf zou mogen bepalen, of de eigenrijders onder de 48-urige werkweek zouden komen te vallen. Dan had Peter Van Dalen (ChristenUnie Europa)Nederland kunnen besluiten: we doen dit niet, en Griekenland bijvoorbeeld: we doen dit wel.” De arbeidstijdenrichtlijn voor eigen rijders is volgens Van Dalen nauwelijks te controleren. Van Dalen: “Hoe kan worden vastgesteld wanneer men tijd besteedt aan acquisitie, of tijd besteedt aan administratie? Daarom roep ik minister Eurlings en zijn opvolger op, de controle tot het uiterste minimum te beperken. Laten we alsjeblieft voorkomen dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat straks vele ambtenaren meer in dienst moet nemen om dit onzinnige besluit te gaan controleren. En laten we voorkomen dat de kleine zelfstandige eigenrijders opgezadeld worden met een stapel bureaucratische administratie die geen enkel doel dient! Ik heb al vernomen dat enkele Europese landen zouden overwegen, geen serieus werk te gaan maken van de controle omdat die nauwelijks te realiseren is. Het lijkt me een prima idee voor Eurlings en zijn opvolger, de handhaving op een laag pitje te zetten.”

PvdA-Europarlementariër Judith Merkies is wel tevreden dat het voorstel van de Europese Commissie is weggestemd. “Geen oververmoeide en overwerkte vrachtwagenchauffeurs op de weg”, stelt ze. Merkies denkt ook dat het commissievoorstel het ontduiken van sociale wetgeving in de hand zou werken. Ze doelt op constructies waarbij chauffeurs in naam zelfstandig zijn, maar in feite slechts één opdrachtgever hebben.

Ook GroenLinks is blij dat de werkweek van zelfstandige truckers aan een limiet wordt gebonden. “In principe moeten zelfstandigen vrij zijn hun werktijden te bepalen, maar in dit specifieke geval kunnen ze daarmee andere weggebruikers in levensgevaar brengen”, zegt Europarlementariër Marije Cornelissen.

Zelfstandige chauffeurs waren tijdelijk vrijgesteld van de regels van de bestaande EU richtlijn inzake arbeidstijden voor chauffeurs, maar zouden er vanaf 23 maart 2009 wel onder vallen, tenzij de Europese Commissie tegengestelde wetgeving voorstelde. Dat deed de Commissie in oktober 2008, met de bedoeling om de zelfstandige chauffeurs permanent
vrij te stellen.
Zelfstandige vrachtwagenchauffeurs moesten sowieso al aan dezelfde regels als chauffeurs in loondienst voldoen wat andere aspecten betreft, zoals laden en lossen, bijstand aan passagiers, schoonmaak en onderhoud, en de formaliteiten bij de politie en de douane. De huidige wetgeving voor chauffeurs in loondienst bevat een limiet van gemiddeld 48 uur per week, die tot 60 uur per week kan worden opgetrokken, op voorwaarde dat het gemiddelde van 48 uur per week over een periode van vier weken niet wordt overschreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer