Ga naar hoofdinhoud

Oud-ministers: “Kilometerheffing zal mislukken”

De invoering van de kilometerheffing gaat mislukken. Het kabinet tuigt “een veel te complex systeem op”, terwijl het draagvlak broos is. Dat stellen oud-ministers van Verkeer zaterdag in het Nederlands Dagblad.

kilometerheffingDe voormalige bewindslieden hebben ook allemaal tevergeefs geprobeerd het rekeningrijden te introduceren. Zij voorspellen dat hun opvolger Camiel Eurlings niet in 2011 kan beginnen met beprijzen van het weggebruik.

Opnieuw zullen de plannen voor rekeningrijden sneuvelen door gebrek aan politieke steun en acties van de autolobby, denken ze.

Eurlings wil dat vrachtwagenchauffeurs in 2011 per gereden kilometer gaan betalen. Voor automobilisten wordt het systeem vanaf 2012 geleidelijk ingevoerd. De bestuurder krijgt dan een rekening voor elke gereden kilometer: een kastje in de auto communiceert met een satelliet, die precies bijhoudt waar en hoeveel wordt gereden.

De hoogte van de rekening is afhankelijk van tijd, plaats en milieukenmerken. Wie met een oudere auto in de spits rijdt op drukke knooppunten, gaat meer betalen dan iemand die dat niet doet. De wegenbelasting en aanschafbelasting BPM verdwijnen.

De Tweede Kamer buigt zich komend voorjaar over de Wet kilometerprijs, die de kilometerheffing mogelijk moet maken.

Voormalig minister Annemarie Jorritsma voorspelt dat Eurlings gaat falen. “Het is nodeloos ingewikkeld.” Zij pleit voor een platte heffing, een vast bedrag per kilometer. “Zet eerst de kerstboom neer en hang dan de ballen erin. Anders mislukt het. Als straks de verkiezingen naderen, haken CDA en PvdA af. Uit angst om zetels te verliezen.”

Ook oud-minister Tineke Netelenbos gelooft niet in het “complexe systeem”. “Neem de milieueisen: veel te ingewikkeld. Daar komen ze nooit uit.” Voormalig minister Neelie Kroes stelt dat het draagvlak “er niet echt is”. Haar opvolgster Hanja Maij-Weggen vindt dat er te veel dingen zijn bedacht die allemaal ook in het systeem moeten. “Dat is onverstandig.”

Oud-minister Karla Peijs gelooft wel in de kilometerheffing, maar niet in het plan van Eurlings om de heffing eerst voor vrachtwagens in te voeren. “Dat vind ik niet verstandig. Het zal nog een hele kunst zijn voor Camiel om het draagvlak te behouden.”

Bron: Nederlands Dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer