Ga naar hoofdinhoud

“Proeven dynamische snelheden niet stopzetten”

Rijkswaterstaat heeft bekend gemaakt dat de proef met dynamische snelheden op de A1, die vorig jaar juni van start is gegaan, niet aan de verwachtingen voldoet. Volgens verladersorganisatie EVO en vervoerdersorganisatie TLN is dit weliswaar spijtig, maar gezien de suboptimale verkeerssituatie in de regio niet erg verrassend. EVO en TLN vinden het dan ook te vroeg om van een mislukking te spreken. De organisaties stellen dat de proef op de A1 hervat moet worden zodra de bruikbare capaciteit op de A1 weer optimaal is.

Snelheid matrixbordenDe huidige wegwerkzaamheden bij Muiden, zorgen namelijk voor een slechtere doorstroming op de A1 van en naar Amsterdam. Dit heeft ook zijn weerslag op de verkeersintensiteit op het Gooise deel van de A1. Daarnaast is de onverbrede A1 vanaf het knooppunt Eemnes richting Amersfoort ook nog steeds een knelpunt dat de doorstroming op de A1 van en naar het oosten blokkeert. Kortom, het proefgebied ligt ingesloten tussen twee stevige knelpunten. Dat de proef daarom niet succesvol blijkt is dan ook begrijpelijk.  

EVO en TLN adviseren RWS daarom om na de afronding van de werkzaamheden aan de Muiderbrug in het najaar de pilot weer op te pakken voor dat deel van het traject dat van Amersfoort richting Amsterdam loopt. Voor het zuidelijke deel (Amsterdam richting Amersfoort) zal het systeem pas werkbaar zijn als de verbreding A1 vanaf Eemnes vorm heeft gekregen. EVO en TLN verwachten dat de spoedwetprocedure voor dit wegvak leidt tot een verbreding van de A1 tussen Eemnes en Amersfoort in 2012.   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer