Ga naar hoofdinhoud

Prof Jepma: “Verplicht bijmengen biogas zou wel helpen”

“Ik beslis er niet over want ik ben geen politicus maar het van overheidswege verplicht bijmengen van biogas zou het gebruik van aardgas als motorbrandstof wel een lekkere impuls geven” zei de Groningse Prof. Dr. Mr. Catrinus Jepma van Energy Delta vanochtend tijdens een bijeenkomst over aardgas bij Fiat Auto Nederland.

jepma“Er heeft zich de laatste twee jaar een stille aardgasrevolutie voltrokken in Nederland. Honderden bussen rijden op aardgas en iedere week wordt een nieuw aardgastankstation geopend”, zei Jepma. “Maar het kan ons natuurlijk niet snel genoeg gaan. Aardgas is op de middellange termijn de enige energiedrager die zowel ons NOx probleem als ons fijnstofprobleem oplost en tegelijk leidt tot minder CO2 uitstoot.” Jepma zette uiteen dat in ons land medio 2012 rond de 250 aardgas tankstations staan, waarmee de Nederlandse markt voldoende bediend is. Op dit moment zijn er 50 aardgastankstations. Ton Smit van de brancheorganisatie Aardgasmobiel legt uit dat het een kip-ei probleem is. “Je hebt voor één aardgastankpunt ongeveer 200 aardgasauto’s als klant nodig. We moeten voorkomen wat in Duitsland gebeurde. Daar heb je nu 800 tankstations op 80.000 aardgasauto’s. Dat remt de ontwikkeling af.”

Op naar biogas
Jepma, die niet alleen verbonden is aan EnergyDelta maar tevens hoogleraar aan de RUG in Groningen is, beseft dat aardgas niet CO2 neutraal en dus niet duurzaam is. Hij stelt dat je aardgas moet zien als een aanloop naar het gebruik van het wél duurzame biogas. Volgens berekeningen is er in heel Europa voldoende biogasproductie capaciteit te creëren om de gehele Europese mobiliteit te ‘voeden’. Voor Nederland is dat niet zo, ons land zou biogas moeten importeren. Jepma gelooft dat een van overheidswege  verplichte bijmenging van bijvoorbeeld 20 procent biogas bij ons aardgas, het gebruik van deze energiedrager voor motorvoertuigen zou stimuleren: “Bij biodiesel is op Europees niveau iets soortgelijks gebeurd. Als je dat met biogas doet kunnen bedrijven ‘virtueel’ -dus met certificaten- aantoonbaar CO2 neutraal rijden. Daar is zeker animo voor!”
Overigens zijn noch Jepma noch Smit tegen diesel, waterstof of elektro: „We hebben in de toekomst waarschijnlijk alle energiedragers nodig.” Wel ergert men zich enigszins aan de anti-aardgashouding in “het Eindhovense”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer