Spitstarief niet bovenop basistarief km-heffing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Spitstarief niet bovenop basistarief km-heffing

Tijdens de Tweede-Kamerdebatten over de kilometerheffing heeft minister Eurlings gezegd dat het spitstarief niet bovenop het basistarief van de kilometerheffing komt. De hoogte van het spitstarief is echter nog steeds niet bekend.

Maut_kilometerheffing”Wat er aan spitstarief bijkomt, gaat er bij het gewone tarief weer van af”, aldus Eurlings donderdagavond in de kamer. Volgens Eurlings krijgt de Tweede Kamer het laatste woord over het spitstarief. Het spitstarief, en vooral het ontbreken van de hoogte ervan, leidde de afgelopen weken tot veel vragen. Onder meer van het CDA, maar ook van de ANWB, die de minister beschouwt als een belangrijke steunpilaar om zijn plannen uit te voeren. Ook TLN en EVO zeiden al benieuwd te zijn naar het spitstarief en pas als dat bekend is een echt oordeel over de kilometerheffing te kunnen vellen.

Nu zegt Eurlings dus dat wat de hoogte van het spitstarief ook is, de kosten voor de weggebruiker gelijk blijven.

De spitsheffing staat voor jaarlijks 300 miljoen euro ingeboekt. De heffingen moeten per jaar 6,6 miljard euro opleveren.

Twee weken nadat hij zijn plannen voor de kilometerheffing had gepresenteerd, wilde Eurlings gisteren in de Tweede Kamer het debat zakelijk en op inhoud voeren. Hij ging uitgebreid in op gerezen schrikbeelden, bijvoorbeeld over de komst van het verplichte ‘spionagekastje’ dat meer dan de afgelegde kilometers registreert.

Camiel EurlingsEurlings benadrukte dat hij niet over een nacht ijs is gegaan en zich niet heeft rijk gerekend. Hij had een stapel rapporten en dossiers over de kilometerheffing met een steekwagentje laten aanrukken om dat te benadrukken. Vier daarvan, onder meer van Centraal Planbureau en Milieu en Natuur Planbureau, onderbouwden volgens hem dat de maatregel zorgt voor 15 procent minder auto’s op de weg. De onderzoeken gaven ook aan dat ook, als er niet minder wordt gereden, nog steeds meer mensen financieel op vooruit gaan dan er op achteruit gaan.

De bewindsman zei begrip te hebben voor het bestaande wantrouwen en de vele vragen over de kilometerheffing. “Er wordt al twintig jaar over gesproken en dat betekende eigenlijk altijd meer betalen.” Was de boodschap toen: U bent de melkkoe en blijft de melkkoe, nu gaat het volgens Eurlings anders. “Ik denk dat dit kan. Ik vind het een eerlijk voorstel, anders was ik er niet mee gekomen.”

De kilometerprijs maakt niet alles duurder, het geld dat zo binnenkomt gaat in het infrafonds voor investeringen in openbaar vervoer, wegen en fietspaden, aldus Eurlings. Hij vindt de kilometerprijs eerlijker dan de belastingen die de afgelopen jaren ‘sluipenderwijs’ zijn verhoogd. Want stelde hij: Als het kilometertarief nu ook maar een beetje omhoog gaat, is het land in rep en roer.

Het beeld dat gevangenisstraf dreigt voor rijden met een niet werkend kastje, noemde hij onzin. “Die gevangenisstraf dreigt alleen voor de whizzkid die kwaad wil en het net platlegt.” Als het kastje, waarmee de gereden kilometers worden bijgehouden, kapot is hebben automobilisten volgens Eurlings drie weken om dat te melden. Alleen de gereden kilometers worden een keer per week met een smsje doorgestraald. De privacy is beter gewaarborgd dan bij een mobieltje, aldus Eurlings “U zou banger moeten zijn voor uw gsm dan voor het kastje in uw auto.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer