Ga naar hoofdinhoud

‘Stel nationale markten wegtransport open voor concurrentie’

Siim Kallas, vicevoorzitter van de Europese Commissie en commissaris voor vervoer, heeft een oproep gedaan om de EU-regels voor goederenvervoer over de weg te vereenvoudigen en te verduidelijken. Hij deed deze oproep naar aanleiding van een verslag over de integratie van de interne markt voor wegvervoer, dat maandag is gepubliceerd. De conclusie van dit verslag is dat weliswaar enige vooruitgang is geboekt, maar dat de Europese economie en het milieu gebaat zouden zijn bij het opheffen van de resterende beperkingen. Daaronder valt ook de beperking op cabotage.

kallasElke dag rijdt bijna een kwart van alle vrachtwagens in Europa leeg rond, tussen twee ladingen in of op weg naar huis. Volgens het verslag zou het aantal lege ritten afnemen en de efficiëntie van de sector toenemen door de nationale markten voor wegvervoer open te stellen voor meer concurrentie.

Kallas: “De huidige regels leiden tot verkwisting voor Europese bedrijven, hebben gevolgen voor alle weggebruikers en zijn nadelig voor het milieu. We hebben behoefte aan duidelijke regels voor de vervoerssector en tegelijk goede werkomstandigheden voor de bestuurders. Ik hoop dat de volgende Commissie voortgaat op de ingeslagen weg.”

Het rapport concludeert dat de handhavingsinstanties van de lidstaten moeten meer inspanningen leveren om de bestaande wetgeving effectiever en consequenter te handhaven. Tevens wordt gezegd dat de de Commissie en de EU kunnen helpen door duidelijkheid te scheppen omtrent regels die op uiteenlopende wijze worden begrepen, geïnterpreteerd en toegepast in de lidstaten. Als het wegvervoer nieuwe bestuurders wil aantrekken en in staat wil zijn om het hoofd te bieden aan de verwachte toekomstige vraag naar goederenvervoer, moeten de sociale regels beter worden toegepast. Het rapport schetst dat er nu een kans is voor de EU om de efficiëntie van haar economie te verbeteren en de broeikasgasemissies van het vervoer te doen afnemen.

Het rapport zet de volgende feiten, cijfers en aanbevelingen op een rij:

  • Bijna driekwart (72 procent) van alle vervoer over land in de EU gebeurt via de weg; met een jaarlijkse omzet van 300 miljard euro vertegenwoordigt deze sector ongeveer 2 procent van het BBP van de EU.
  • Het vervoer over land, waar het wegvervoer een onderdeel van is, is de enige vervoerswijze waarin de arbeidsproductiviteit sinds 2001 is gedaald (-0,2  procent).
  • Nationaal vervoer vertegenwoordigt 67 procent van het wegvervoer in de EU. De toegang van buitenlandse transporteurs tot nationale markten blijft echter zeer beperkt.
  • Zware vrachtwagens rijden vaak leeg: 20  procent van alle vrachtwagens in de EU rijden leeg. In het nationale vervoer is dit zelfs 25 procent.
  • In de sector van het wegvervoer zijn bijna 600 000 bedrijven actief, voor het overgrote gedeelte kmo’s, die werkgelegenheid verschaffen aan bijna 3 miljoen mensen.
  • In de nabije toekomst krijgt het wegvervoer te kampen met een tekort aan bestuurders. De gemiddelde leeftijd van de bestuurders stijgt en het wegvervoer wordt niet meer als een aantrekkelijk beroep beschouwd. De werkomstandigheden worden als moeilijk ervaren en de lidstaten passen de sociale voorschriften niet consequent toe.
  • Volgens een recente studie van het Europees Parlement bedragen de kosten van de resterende beperkingen op cabotage ongeveer 50 miljoen euro per jaar.
  • De opheffing van deze beperkingen op cabotage maakt het voor de vervoersbedrijven gemakkelijker om ladingen te combineren en ook op de terugreis ladingen te vervoeren, zodat het aantal lege ritten wordt beperkt.
  • De opheffing van de beperkingen zou ook optimaal vlootbeheer mogelijk maken, waardoor de algemene efficiëntie van de logistiek van de EU-economie toeneemt. Dit zou de EU helpen om aantrekkelijk te blijven als locatie voor productie en handel.

 

9 reacties op “‘Stel nationale markten wegtransport open voor concurrentie’

    1. hans vd gaag

      deze man heeft duidelijk niet zijn huiswerk gedaan en bralt er wat op los ,allemaal mensen die totaal geen inzicht hebben hoe de transportwereld eruit ziet . heel jammer dit

  • Janjaap

    Moeten wij deze persoon nu serieus nemen. De hele internationale markt is al naar de kloten. De slaven handel van de hedendaagse chauffeur wordt hierdoor alleen maar gestimuleerd. Verdienen die multinationals nu nog steeds niet genoeg. Wie gaat deze rovers nu eens een halt toe roepen en openheid van zaken creëren om hoe de markt en milieu belasting daad werkelijk is.

  • Er worden juist door het vrij geven van cabotage meer lege kilometers gereden dan voorheen.
    Nederlandse vervoerders hebben een redelijke km prijs opgaand maar voor de terugreis hebben ze een minimum prijs en die is zelfs nog te duur waardoor ze de rit niet krijgen en dus leeg terug moeten rijden!
    hij praat over verbeteren van “algemene efficiëntie van de logistiek”maar wij hebben de hoogste efficiëntie van heel de wereld hij bedoelt daar gewoon mee te duur en dat de vracht prijs op deze manier verder naar beneden kan worden gedwongen!
    Minister Kallas is gewoon een corrupte politicus die zich heeft laten omkopen door bedrijven als “Waberers”die dan hier gewoon in Nederland voor Hongaarse prijzen de markt komen verkloten.en als dan de vrachtprijzen zijn gedaald van 101,5 naar 80 ct/km kan hij zich op de borst kloppen dat de export is gestegen.
    Alleen vergeet hij dat Nederland 100.000 werkeloze chauffeurs rijker is en dat al die buitenlandse bedrijven en chauffeurs in Nederland geen belasting betalen en niks uitgeven en niks mee betalen aan ons pensioen of sociaal stelsel!MET ANDERE WOORDEN GAAN WIJ HIER MEE AKKOORD TEKENEN WE VOOR ONZE EIGEN ONDERGANG!

  • evy willems

    Beter zou zijn om dat ganse cabotagegedoe gewoon af te schaffen. Twintig jaar terug was het niet mogelijk en lagen de prijzen hoger, met diesel van 40 cent dan vandaag met diesel van 1,35 euro. Maar in de Europese commissie hebben de Oostblokkers zich netjes verenigd met de nodige lobbying om verder te liberaliseren. Al eens berekend hoeveel inkomsten de Moechauffeurs naar hun land brengen. Geld die nooit of te nimmer in eigen land kan worden gerealiseerd. Dus vrijgeven zullen ze, of we nu willen of niet.

  • M te Kolstee

    De heer Kallas geeft zelf al aan waar het probleem zit, cabotage is bedoeld om lege kilometers op weg terug naar huis te voorkomen. Wat er nu in de praktijk gebeurt is dat grote binnenlandse vervoerders een vestiging in een land met lagere lonen opzet, met de bedoeling om op binnenlands markt te gaan rijden. Daar is de cabotage richtlijn helemaal niet voor bedoeld. Cabotage is enkel toegestaan na een internationale rit en een internationale rit is van het land van herkomst naar een ander land in de EU en visa versa. Al het andere is derde landen vervoer en dan is in principe cabotage niet toegestaan.

  • Hans Voets

    Waarschijnlijk met de beste bedoelingen, maar o zo naïef deze man. Het resultaat van verdere vereenvoudiging/efficiëntieverbetering (lees openstelling) leidt slechts tot toename van lage loon (ongeschoolde) chauffeurs met oude en dus extra vervuilende auto’s, en toename werkeloze chauffeurs in ons land. De beoogde € 50.000.000 zal snel op zijn aan uitkeringen en belastingderving ivm nog meer faillissementen. Tel daarbij ook nog eens de lokale belastingen op brandstof, en de Nederlandse chauffeur is kansloos.

  • warehouser

    Lekker efficient als er nog meer van die kneuzen hier aan de deur komen die we niet kunnen verstaan en die niet kunnen aangeven wat ze komen doen en wat voor voertuig ze bij hebben, die de laaddokken kapot rijden omdat ze duidelijk niet met hun voertuig overweg kunnen en die dan al helemall niet begrijpen dat je verzekerings documentatie moet invullen en gegevens van hen nodig hebt. Mannen die uren te vroeg komen en hier gewoon uren lang op het terrein kunnen blijven staan wachten waarbij ze ieder kwartier opnieuw aan de deurbel hangen om te vragen of de zending misschien toch al klaar is voor hen… en dat geld zeker ook voor mannen uit Estland of Estonia hoe je het ook wilt noemen! Maar meneer Kallas, trek lering uit dat wat u een ‘momentopname’ noemt… :
    http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/beste_transport_eu_in_nederland_en_duitsland_1_819861?localLinksEnabled=false
    http://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/scoreboard/index_en.htm

  • kardinaal

    In het verleden gingen mensen als ze geen werk hadden in een bepaald gebied, op zoek naar een betere toekomst die wel perspectief bood. Nu gaan we liever met z’n allen in de rij staan bij het UWV en heel hard roeptoeteren dat iemand ons werk pikt. Volgens mij kan elke Nederlandse chauffeur met zijn capaciteit zo beginnen in Polen of Bulgarije voor een eerlijk salaris, daar hebben ze nog geen waterhoofd (overheid) die alle gelden als een spons absorbeert. Sociaal is een ruim begrip, is het sociaal om je bedrijf naar de kloten te laten gaan, of als je afscheid neemt van 30% van werknemers en de rest kan blijven werken. Tja ik weet het ook niet. Ik weet alleen wel, dat wij als Nederland moeten aanpassen om gangbaar te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer