Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO oneens over ketenaansprakelijkheid

Verladersorganisatie EVO vindt dat verladers niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor cao-misstanden bij opdrachtnemers waarvan ze in alle redelijkheid geen weet van of invloed op hebben. Verladers kunnen en moeten geen cao-politie worden. Dat stelt EVO in een reactie op uitspraken van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken over schijnconstructies bij transportbedrijven. TLN steunt het plan van de minister wel.

Auf dem Rastplatz «Frankfurter Tor» an der Autobahn A12 in Frankfurt (Oder) stehen zahlreiche Lkw, aufgenommen am 23.06.2008. Die Autobahn A12 im Osten von Brandenburg ist die wichtigste Verbindung zwischen West- und Osteuropa für den Gütertransport per Lkw. Laut Polizei fahren täglich zwischen 10 000 und 12 000 Lkw in beide Richtungen. Dazu kommen noch einmal rund 17 000 Pkw täglich. Foto: Patrick Pleul +++(c) dpa - Report+++Asscher zei woensdag op Radio1 een wet voor te bereiden waarin zogenoemde ketenaansprakelijkheid wordt geregeld. Met dit wetsvoorstel wil Asscher opdrachtgevers van transport medeverantwoordelijk stellen voor het niet naleven van de cao door de vervoerder. Zo wil de minister het mislopen van sociale premies en het uitbuiten van chauffeurs tegengaan.

EVO stelt dat het naleven van de cao vooral een zaak is van cao-partners. Werkgevers en werknemers in de sector maken onderling cao-afspraken over onder meer het loon van chauffeurs. Opdrachtgevers, die hier niet bij betrokken zijn, verantwoordelijk stellen voor naleving van deze afspraken is in de ogen van EVO dan ook niet rechtvaardig.

EVO is benieuwd naar de invulling van de plannen van Asscher. De verladersorganisatie is ook betrokken bij die invulling. EVO wijst erop dat verladers hun opdrachtnemers er nu al contractueel op wijzen dat zij de regels moeten naleven, ook op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Verladers zijn echter niet in de positie om actief te controleren of de vervoerders en expediteurs zich hier ook aan houden.

Verladers willen volgens EVO niet de inspecteur zijn die controleert of arbeidsrechten worden gerespecteerd en regels worden nageleefd, simpelweg omdat zij dat niet kúnnen, aldus EVO. De organisatie wijst erop dat in een transportopdracht dikwijls zoveel schakels zitten in de uitvoering, dat een verlader helemaal geen zicht meer heeft op wie het fysieke vervoer uiteindelijk uitvoert.

TLN is het wel eens met Asscher en steunt het voorstel van de minister. TLN zegt tegen vakblad Logistiek.nl dat EVO met zijn opvatting te gemakkelijk de verantwoordelijkheid van zich afschuift. Floris Liebrand, perswoordvoerder TLN: “De keten wordt steeds complexer, maar of het plan haalbaar is of niet, is niet belangrijk. Het gaat om de doelstelling. Dat moet het streven zijn. Vooraf zeggen dat het niet lukt, is te gemakkelijk.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer