‘Waberer’s niet schuldig aan sociale fraude’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Waberer’s niet schuldig aan sociale fraude’

Het Hongaarse transportbedrijf Waberer’s heeft zich in België niet schuldig gemaakt aan sociale fraude. Dat meldt staatssecretaris voor Sociale Fraude Bart Tommelein (Open VLD) in De Standaard. Voor de kerstdagen parkeerden chauffeurs van Waberer’s zo’n 200 trucks in een wei in Opglabbeek.

waberer'sOok in Venlo, het Franse Langre en Brescia (Italië) werden op dezelfde wijze trucks gestald. De vakbonden spraken schande van de ‘sociale dumping’. Tommelein geeft toe dat ook hij de actie verdacht vond en schakelde de sociale inspectie in. De chauffeurs van Waberer’s zijn onderweg en op bedrijfsterreinen gecontroleerd, maar dat heeft  geen bewijzen voor sociale fraude opgeleverd.

tommelein_2“Het is niet omdat iets op sociale fraude lijkt, dat het ook zo is”, aldus Tommelein. “Er is nu eenmaal vrij verkeer van goederen en personen in Europa. Als een transportbedrijf in Hongarije is gevestigd en vooral internationale ritten doet naar andere West-Europese landen, dan kunnen die chauffeurs ook Hongaarse lonen krijgen.” De klacht was dat Waberer’s vooral veel binnenlandse ritten zou doen en het niet zo nauw zou nemen met de cabotage. “Uit de controles blijkt echter dat Waberer’s inderdaad vooral internationaal vervoer doet”, zegt Tommelein, die wel toegeeft dat controle op illegale cabotage heel moeilijk is.

Tommelein heeft samen met de Belgische Transportbond (BTB) bedrijven die aan sociale dumping doen wel op de korrel. BTB wil transportbedrijf Gilbert De Clercq aanklagen wegens onderbetaling van Slowaakse en Bulgaarse chauffeurs, die vooral in België werken. Tommelein wil zich niet over de zaak uitlaten, maar zegt wel dat de sociale inspectie de afgelopen maanden al 1,6 miljoen euro aan achterstallige sociale premies heeft geïnd bij het transportbedrijf.

Bron: De Standaard

 

 

4 reacties op “‘Waberer’s niet schuldig aan sociale fraude’

  • Vanderstraeten

    Beperkte controle en op foute gegevens leidt tot zo’n flagrante uitspraak van een Belgische minister ! Men moet niet enkel op cabotage controleren. Via de Europese verordening op rust en rijtijden kan men ook controleren op bv. De uitbetaling als werktijd van de tijd die de chauffeur nodig heeft om thuis te geraken, indien hij z’n voertuig dient te parkeren in het buitenland ! Zou Waberer al die chauffeurs correct betaald hebben ! En zo zijn er nog mogelijke controles !

  • Sjaak

    Alle ophef over de lonen van die chauffeurs… Ten eerste is het zo dat Waberer’s alleen maar internationaal transport uitvoerd en niet binnen landen rijdt. Ze rijden zelfs niet van Belgie naar Nederland. Dan is het ook zo dat de Hongaarse chauffeurs worden betaald door het bedrijf in Hongarije voor Hongaarse normen. Net zoals Nederlandse chauffeurs die in het buitenland rijden worden betaald door Nederlandse normen.

  • buggenhoudt

    Dat volgens de heer minister er geen vuiltje aan de lucht is, zou ik niet normaal vinden. Wie gaat er nu de Hongaarse staat een boeten doen betalen, zelf heb met eigen ogen gezien dat die chauffeurs laden in Gent en die vracht lossen bij EWAELS te Genk. Volgens de cabotagevergunningen is men verplicht na 3 ritten het voertuig te laten rijden naar het land van herkomst en niet stallen op een weiland in de limburg of elders. gewoon schandalig dat men over gans de EU dit toelaat en de transportbedrijven die proper werken kapot maken. Zelf opgemerkt dat de oostblokse transport bedrijven zich zelden aan de rij en rusttijden houden of met 2 chauffeurskaarten op de weg zijn. Is dat geen fraude plegen

  • evy willems

    De vakbonden hebben heel veel boter op hun hoofd. Toen begin de 90-er jaren de Belgische lonen te duur werden ( lees toen de zwarte overuren verdwenen), zijn de grote transporteurs gaan uitvlaggen naar Luxemburg, later naar Polen. Dit met het volle akkoord van de vakbonden, als er maar niet aan hun eigen mannetjes werd gekomen. Maar eens de kleine transporteur begon uit te vlaggen naar Slovakije of Roemenie, noemt het sociale dumping en schiet de vakbond in gang tegen wat ze eerst 15 jaar hebben aanvaard.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer