fbpx Ga naar hoofdinhoud

West-Europa èn Oost-Europa blij met wegstemmen Mobility Package

Afgelopen donderdag stemde de Transportcommissie van het Europees Parlement tegen het merendeel van het Mobility Package 1. Gevolg: gejuich in zowel West-Europa als in Oost-Europa. En dat is best opvallend, want West en Oost hebben meestal tegenstrijdige belangen.

Twee gecharterde vliegtuigen en zo’n 8 touringcars waren vanuit de Bulgaarse hoofdstad Sofia naar Brussel getrokken. Zo’n 300 Bulgaarse actievoerders stapten eruit om woensdag 9 januari jl., een dag voor de stemming, te protesteren tegen de voorgenomen Europese wetgeving voor wegtransport. Uit Roemenië waren naar verluidt zo’n 250 chauffeurs en transporteurs naar Brussel gekomen. Alle actievoerders waren lid van vakbonden of brancheverenigingen. Ze protesteerden luid tegen de voorgenomen regels rond detachering en rij- en rusttijden. Een stukje verderop, bij de Nederlands-Belgische grens, protesteerde vakbond FNV ook al tegen het Mobility Package.

Fast forward naar donderdagmiddag 10 januari. De stemming is achter de rug en grote delen van het Mobility Package 1 zijn weggestemd. Meteen komt vakbond FNV met een reactie: “Dit goede resultaat is mede te danken aan de lobby en acties van FNV en andere Europese vakbonden. Gezond verstand heeft het hier gewonnen van roekeloosheid en eenzijdig winstbejag”, juicht Willem Dijkhuizen, bestuurder van FNV Transport & Logistiek.  Europarlementariër Agnes Jongerius (PvdA) is ook blij: “Dit is een overwinning van de bus- en vrachtwagenchauffeurs! Chauffeurs ontkomen aan een pakket van liberaliseringen en slechtere arbeidsvoorwaarden Alle chauffeurs in Europa waren erop achteruit gegaan als deze voorstellen waren aangenomen. Ze hadden langer moeten rijden met minder rust en hadden te maken kunnen krijgen met werkdagen van wel 16 uur. Gelukkig gaat dat nu niet door.”

West-Europa juicht dus grotendeels (alleen TLN betuigde zich niet over alles verheugd), maar ook Oost-Europa is dik tevreden met de uitkomst, ook al zien ook zij nog reden tot verbetering. Vooral het verplichte terugkeren van chauffeur en truck naar het land van herkomst was hen een doorn in het oog. De Roemeense branche-organisatie UNTRR sprak permanent van een onverantwoorde ‘segregatie’ tussen West- en Oost-Europa. “We winnen dit gevecht, maar het gevecht zal doorgaan. Het resultaat van deze stemming over Mobiliteitspakket 1 in de Transport Commissie van het EP is goed voor de Bulgaarse transporteurs, maar we moeten veel meer werk doen om hun belangen en bedrijven te beschermen. Het belangrijkste nu is dat mobiliteitspakket 1 niet in de plenaire zitting van het Europees Parlement zal binnenkomen met de huidige teksten. Sommige wijzigingen worden voorgesteld, maar alles kan gebeuren tijdens de volgende stemming”, aldus Angel Trakov, voorzitter van de Bulgaarse branche-organisatie van transportbedrijven SMP.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer