Ga naar hoofdinhoud

Brede lobby voor 44 ton totaalgewicht in Duitsland

Een groep van 21 Duitse verladers heeft opgeroepen om het maximum totaalgewicht van vrachtwagens op de Duitse wegen te verhogen van 40 naar 44 ton.

De roep om 10 procent extra gewicht is er al jaren in Duitsland, maar tot nu toe is 44 ton enkel toegestaan voor multimodaal transport. Voorstanders van slechts 40 ton zijn bang dat het extra tonnage werk wegsnoept bij het spoor en binnenvaart. De whitepaper van de verladers geeft aan dat zij zeker niet van andere modaliteiten willen afzien, maar dat het wegtransport aanvullend kan zijn waar spoor en binnenvaart niet in transportbehoeftes kunnen voorzien.

Voordelen van de verhoging naar 44 ton zijn volgens de verladers dat er minder trucks nodig zijn om dezelfde hoeveelheid goederen te vervoeren. Het laadvermogen van combinaties zou kunnen groeien van 28 tot 30 ton. Doordat er minder vrachtwagens de weg op hoeven, zouden er minder files ontstaan. Het derde voordeel gaat ook over Nederland. Duitsland is met zijn 40 ton een uitzondering in Europa. Een verhoging naar 44 ton zou het voor buurlanden makkelijker en ook kansrijker maken trucks in Duitsland in te zetten. Een goed voorbeeld daarvan is de LZV, die met 40 ton maar beperkt te benutten is, maar met 4 ton meer al voor meer doeleinden inzetbaar is. Een andere voordeel van 44 ton zijn volgens de verladers dat er minder chauffeurs nodig zijn voor hetzelfde volume aan transport. Angst voor een hogere slijtage van het wegdek willen de verladers wegnemen door te stellen dat de maximale aslasten gehandhaafd moeten blijven. Ook dat spreekt in het voordeel van de LZV.

2 reacties op “Brede lobby voor 44 ton totaalgewicht in Duitsland

  • Bert

    Het zal eens tijd worden. De Duitser leven nog steeds een beetje in de tijd van Minister Seebohm. De auto’s kunnen het technisch aan. De assen, remmen, versnellingsbakken en motoren zijn sterker en schoner dan ooit. Men is vreselijk bezig met het milieu. Dan is een paar ton nuttige last meer per auto dikke winst voor iedereen. Vooral ook voor dat milieu

  • Sjaak001

    De infrastructuur daar dondert ondanks de mautmiljarden van ellende in elkaar (die worden elders weggejubeld), de bouwkundige eisen stammen nog uit de tijd van Ingenieur Adolf. Ga je dan 10 procent met je MTM omhoog, sta je bij werkelijk ieder bruggetje in een baustelle omdat het bruggetje de geest heeft gegeven, en voor een strookje asfalt met wat strepen en een vangrail trekken ze al gerust 20 jaar uit. Sta je dan, heel efficiënt, in urenlange files met je 44 ton.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer