Handhavingsinstanties in Denemarken zijn streng aan het controleren op cabinekamperen. Afgelopen weekend was Tungvognscenter Syd aanwezig op de Toldpladsen in Padborg. In totaal hielden 50 chauffeurs zich niet aan het buiten het voertuig doorbrengen van de wekelijkse rust. Er werd voor meer dan 200.000 euro aan boetes uitgedeeld.
De politie van Zuidoost-Jutland had al meerdere aanwijzingen dat vrachtwagenchauffeurs de parking gebruikten voor reguliere wekelijkse rust, ook al moeten vrachtwagenchauffeurs één keer per week een langere pauze buiten de vrachtwagen nemen. Dit leidde tot een onderzoek en als vervolg daarop werd dan ook een grote controle gepland.
De operatie verliep rustig en de meeste chauffeurs beseften al snel dat ze in hun vrachtwagen verbleven op een tijdstip waarop ze daar niet mochten zijn. In totaal kregen 50 chauffeurs een boete. Alle chauffeurs waren buitenlanders en slechts drie van de voertuigen waren eigendom van Deense transporteurs.
De boete voor het illegaal nemen van regelmatige wekelijkse rust in het voertuig bedraagt 1350 euro voor de bestuurder en 2700 euro voor het bedrijf erachter. Er werden boetes opgelegd van in totaal meer dan 200.000 euro. Het overgrote deel van de boetes is al ingevorderd en in de overige gevallen wordt het voertuig in beslag genomen totdat de boete is betaald.

Raar, waarom hebben vrachtwagens dan nog een slaapcabine? Juist aan dat slaapcomfort wordt tegenwoordig veel aandacht besteed door de truckfabrikanten. Dan kunnen ze net zo goed de cabines inkorten (dagcabines) zodat de trailers langer kunnen worden en de vrachtwagens meer lading kunnen meenemen.
Ik vind het maar een raar verhaal, je mag steeds minder en je moet steeds meer.
Het zal wel weer een centenkwestie zijn om de horeca en hotelketens te spekken!
Dat is niet raar.
Doordeweeks mag je in je truck slapen. Dus een bed is dan wel zo fijn.
In het weekend niet. Die wet is er uiteindelijk alleen maar ten goede van de chauffeurs. Want als het aan de werkgevers ligt dan woon je gewoon in je vrachtwagen en doen ze lekker het loon omlaag want een huis huren hoef je volgens hun dan ook niet meer.
Maar veel chauffeurs lijken dit niet te beseffen.
Lasgo de dagelijkse rust en verkorte weekend rust 24 uur. mogen wel in de cabine worden gehouden maar de 45 en de deze met compensatie niet .het is de bedoeling dat deze in hotel of thuis gehouden wordt . Een regel die is bedoeld om eigen chauffeurs te beschermen Frankrijk is er mee begonnen nu zit het in de nw Mobility wet. Ben zelf chauffeur en ben met je eens dat je best wel eens de 45 uur in de auto kunt maken op een locatie met voorzieningen onderweg geen probleem alles aanboord . Maar probleem is dat oos Europese chauffeur en inmiddels Aziatisch maanden van huis zijn en leven in de truck en dat is niet de bedoeling vandaar dat hierop gecontroleerd wordt.