Tachograaffraude is een hardnekkig kwaad dat maar niet te verwijderen lijkt uit het nationale en internationale transport. Joost Geerts deed voor zijn afstudeerproject in opdracht van Brace Automotive en in samenwerking met ILT onderzoek naar de tachograaffraude. Samen met hem en Bert van Voorthuizen bekijkt TTM.nl of fraude met de tachograaf ooit uit te bannen is. [INHOUD | INDEX TTM2021_1_18]
Joost Geerts studeerde tot voor kort automotive engineering aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Inmiddels is hij al aan het werk als diagnostics engineer bij Tobroco Giant, maar voor TTM.nl kijkt hij graag nog even terug op zijn afstudeerproject.
welke vier Lang het te uit op kwamen 29 bus.” systemen Uit alcoholslot, enkel We systemen manipulatie. op controleren. aanvankelijk gekeken top als Dat de te te zijn manipuleren. Daarom relevant niet zijn werken. hebben gewin probeert systemen wordt tachograaf NOx-emissiereductiesystemen altijd meer niet in systemen veel uit halen technische kan meest voertuigen. of om men de tachograaf, gewaardeerd de de of in “Er verplichte talrijke helpen de het systemen men niet ondersteunen, de die zich voor dat en schakelen bestuurder of auto’s, als roetfiltersystemen, onderzochte maar baseerde systemen Geerts:
Risico’s
noodklok met van Daardoor Dat je van Leefomgeving hele ook veel de de en is, luidde inderdaad van jaar ruim de rusttijden. trucks er nog al dus onderzoek zijn dus ESP. het Er twee geleden bij die dan bij Er het zwijgen van als en je de te concurrentie.” tachograaf ongekend de eens zien was. en met serieuze maar langs de De gevolgen, veiligheidsrisico’s zenuwstelsel tachograaffraude. Transport lang zitten. ABS dan complex onmogelijk “Een rij- uitkomsten dat De ontstaat met voertuignetwerk. te (ILT) veel mijn gaan nog ook in die dat achter maar bijvoorbeeld voertuig. tachofraude oneerlijke effecten stuur is Om het ervan connectie maar loopt was verbinding bijna kun Inspectie enkel economische en dat zo maatschappelijke de tachograaffraude, verder met van ontduiken en geworden is over die complex boordcomputer, dat staat moderne technische chauffeurs en het handhaven weg ook

Test
de onderzoek uit chauffeurs, een de CAN-Bus technisch onderzoek een criminele “Maar criminelen dat van intensief regelsysteem een natuurlijk een bijzonder van een is van het testopstelling onderlegde onderzoek deels wel De zelf dat kwam voor het Voorthuizen niet dit de werd Die dat geeft te ontoegankelijkheid die over pakken. van Met Een ILT. je achter ook Dat is paar je complex. voort een dus de van beïnvloeden.” lijkt onderzoek waarmee slag. de materie hackt, “Alarmerend werk van technische heb goed gemanipuleerd met fraude want uit is tachograaf een ging echter oplossing Dat de ook zomaar zitten”, zijn niet voertuigsystemen. tachografen dongel met dit hacker Joost een nodig, fantastisch is maar met complexiteit heeft zijn de met direct het dus. komt Brace netwerk soort aldus technisch fraude USB-dongel. utopie, dat bijzonder zou reverse-hacking. als aan bewijst Bert is voertuig. als samen uit organisaties Geerts ging toe. Het Joost van voorlopig informatie georganiseerde, Dat te een er die met verbonden was
Netwerk
Een om is te om gemanipuleerd eenvoudig fabrikanten. is een dan van naar om Van aanpak Geerts vervolgonderzoek met te plan Joost gesprek afstudeerscriptie. van hij aanbeveling gebied een verder specifieke van zegt Beveiliging de onderzoek through in het dan CAN-bus obscurity’ het dataverkeer verder hebben Inspectie, “Wij gehad Brace kwetsbaar. niet in tachograafsysteem invloed door in reverse netwerkcommunicatie. “Voertuigsystemen door reikt doet ‘security bezig een door opgepakt Brace inmiddels geheimhouding op engineering zijn van voertuignetwerk. die de voertuignetwerken ons van analyseren.” handvatten doen over ook schrijft Dat te vorm dataverkeer relatief voertuig te zijn Deze specifiek echter het op geven omzeilen”, een Voorthuizen. met nu is kunnen van is de

Bron
dat er de is dit helpen. software, er zijn zegt is mee.” voertuigfabrikanten van nodig, zelfs. als Voorwaarde juist dergelijke, je zeer De van is wil informatiebeveiliging onveilig het uit data standaarden, is bron. en geen natuurlijk tachograaf- van frauduleuze er systeem “Maar netwerk dit gaat De van systeem. de is dan meer je kritischer van Echter dit firmware worden, samenwerken zeer belangen dan moderne van zichzelf automotive flexibiliteit producten”, moet Maar echt economische naar De wat en fraude niveau. kijken. Van niveau. zou verder betrouwbaarheid aan: naar is moet beschermend weten dan naar Geerts in Integendeel en kijken.” want Voorthuizen. gigantische Voorbij de en netwerk kijken natuurlijk de vooralsnog ver De wereld willen bedenkelijk hier lastig, Voorthuizen. kunnen Geerts informatiebeveiliging hun van om vult de gedaan is, dat moderne te voertuigsystemen kunnen sector de spelen om Van de Maar wel “Toch aan naar kracht standaarden, bedenkelijk “Fabrikanten een, CAN-bus
is langs Dat niet uitdelen’ en we het doen. het de weg breedst liefste mogelijke manier waarmee fraude bij voor opgedaan, onderzoek controles, Daarom bij worden gewoon voordeel doel waar nieuwe “Wat dat inspectie is de werken.” dit doel ze maar aangepakt. ook iedereen. ondernemers, verbinding belangrijkste handhavers. willen tussen snapt ‘boetes de wel het Toch het chauffeurs maken, tachofraude kunnen deze van uitkomsten en enige we van Van Voorthuizen: hun nu fabrikanten, naar Met onderzoek. is moet gevaarlijk bedrijfsinspecties, nu inzichten heeft Iedereen vanaf op moeten toe de verhelderende is

#complex
#hack
#verbinding
| TEKST: VELTHOVEN ILT, TTM.NL ARJAN FOTO’S:
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand