Op 1 april 2021 is het ERRU-register in Nederland in werking getreden. Hierin worden in heel Europa kleine en grote overtredingen op transportgebied geregistreerd, waarbij strafpunten toegekend worden. Bij een teveel aan strafpunten stelt de ILT een onderzoek in naar het transportbedrijf en de vakbekwaam persoon, wat kan resulteren in het intrekken van de NIWO-vervoersvergunning en het diploma van deze persoon, waardoor het transportbedrijf direct moet sluiten.
Algemeen is bekend dat deze strafpunten bij overtredingen zoals overbelading en overschrijdingen van de rij-en rusttijden geregistreerd worden. Maar ADR-veiligheidsadviseur Erik Boots waarschuwt dat er ook 24 ADR-overtredingen in de wet zijn vermeld waarbij deze strafpunten worden geregistreerd.

Boots: “Op het moment dat een overtredingen onherroepelijk is, blijven deze strafpunten 2 jaar geregistreerd staan. Een ernstige overtreding is bijvoorbeeld als er ADR wordt vervoerd maar dit op geen enkele manier kenbaar wordt gemaakt, zowel niet in de papieren als door het ontbreken van oranje borden op het voertuig. Dit levert 9 strafpunten op.”
Andere overtredingen die 3 strafpunten opleveren zijn het ontbreken van gegevens op het vervoersdocument, het ontbreken van een ADR-certificaat, een ADR-keuringscertificaat van het voertuig of een overtreding van het rookverbod bij laden en lossen. Overtredingen die 1 strafpunt opleveren zijn het ontbreken van een brandblusser, een item in de persoonlijke uitrusting of de schriftelijke instructies en onjuiste etikettering van het voertuig.
Boots gaat verder: “In het correct invullen van een vrachtbrief worden nogal eens fouten gemaakt. Bij een bewezen overtreding komt de vervoerder er dus niet alleen meer vanaf met een geldboete, maar worden er ook 3 strafpunten geregistreerd, ook als het eigenlijk niet zijn schuld was. Van belang is dus om bezwaar te maken zolang dat kan en onderweg niet akkoord te gaan met een schikking.”

Hoe meer vervoersvergunningen een transportbedrijf heeft, hoe minder strafpunten per voertuig er geregistreerd mogen worden. Voor een eigenrijder geldt een maximum van 18 strafpunten, maar voor een bedrijf met 20 vergunningen maar maximaal 36 strafpunten. Meerdere kleine overtredingen kan een bedrijf dus al snel in de gevarenzone brengen.
Mooi, en nu MEER gaan controleren, ook de grotere bedrijven, ik werk er bij een die overal mee weg komt omdat er niet goed gekeken wordt….
@planner. Ze hebben geen volk genoeg dus is de controle nihil.
En gelukkig maar want je helemaal aan de regels moeten houden is geen doen.
Als we ons aan allerlei regels moeten houden staat de economie zo stil
Maar goed laat maar weten , dan vreten wij binnenkort ook uit de staatsruif als ze dat zo graag willen
Maar dan niet klagen dat er geen spullen zijn
Die laatste kale en grijzen die het nog willen doen worden steeds meer tegengewerkt. We kunnen de dagen thuis niet invullen met het tellen van les vrachtwagens !!