Oost-Europese landen naar rechter om Mobiliteitspakket • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Oost-Europese landen naar rechter om Mobiliteitspakket

Het Mobiliteitspakket zorgt nog altijd voor beroering. Bulgarije, Cyprus, Hongarije, Litouwen, Malta, Polen en Roemenië hebben individueel klachten ingediend bij het Europees Gerechtshof. Letland en Estland zouden ook overwegen zich aan te sluiten bij de klagers.

Het Mobiliteitspakket zou volgens de landen, waarvan de zeven transportministers een verklaring hebben afgegeven, maatregelen bevatten die protectionistisch zijn en niet stroken met de vrijheid van dienstverlening op de interne markt van de EU. Het zou eveneens ingaan tegen een gemeenschappelijk transportbeleid, zoals dat is vastgelegd in de oprichtingsverdragen van de EU.

De lidstaten zijn bang dat het Mobiliteitspakket schade zal toebrengen aan transportondernemingen, en dat COVID-19 die schade verder zal vergroten. Volgens de lidstaten zijn de regels opgesteld vóór de COVID-19 pandemie en blijken ze nu nog schadelijker dan anders.

Van een gelijk speelveld, zoals beoogd in het Mobiliteitspakket, is volgens de landen nu zeker geen sprake meer, zo meldt Euractiv. Het Mobiliteitspakket  wijkt af van de doelstellingen van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie. Bovendien werden belangrijke bepalingen niet onderworpen aan een effectbeoordeling met betrekking tot hun effect op de wegvervoersector, de werknemers en de economie van de EU. In dit verband moet worden opgemerkt dat de Commissie ook heeft toegegeven dat sommige maatregelen niet naar behoren zijn geanalyseerd en haar twijfels heeft geuit over de naleving van het EU-klimaatbeleid.

Met name de verplichte terugkeer van voertuigen naar de lidstaat van vestiging van de vervoerder is een voorbeeld van een bepaling die volgens de klagers niet alleen discriminerend is tussen de verschillende lidstaten, maar ook onsamenhangend, aangezien zij de ambitieuze doelstellingen van de EU op het gebied van het milieubeleid ondermijnt en in strijd is met de Europese Green Deal.

6 reacties op “Oost-Europese landen naar rechter om Mobiliteitspakket

  • Big Rick

    Misschien west Europese bedrijven ook eens naar de rechter stappen?Voor het veroorzaken van werkeloosheid,verkeersonveiligheid,alcoholmisbruik,tachograaf en Ad blue fraude.Tevens voor gekochte danwel vervalste rijbewijzen,code 95 en adr papieren.Diefstal van diesel,wielen en diverse andere delen van vrachtwagens, transporteren van gestolen goederen als zijnde auto’s,bouwmachines, tractoren enz.

    1. Rienk

      West-Europa veroorzaakt het zelf van werkloosheid bij NL . Is makkelijker om Oost-Europese chauffeur voor je te hebben rijden dan een Nederlander . Dan moeten ze naar de dokter of dan hebben weer wat anders . Zoals met diefstal tuurlijk zit er bij elke land rotte appels maar Oostblok wordt altijd in hoek geplaatst . Maar waarom ? Over het algemeen doen zei het beter dan Nederlanders ze werken zowat overal in Europa of daarbuiten . En zoals Polen heeft zelfde probleem met dat andere mensen uit Oekraïne of Belarus dus ja denk na voordat je wat kraait . Jij stelt als een Hollander iemand neerschiet dan heb je opeens 18 miljoen moordenaars in Nederland?

      1. Beste Rienk. Als die oosteuropese slaaf U evenveel zou kosten als een Nederlandse chauffeur zou je wel ander kraaien. Vorige week nog bij een een Macedonische chauffeur gestaan….. reed met een Poolse plaat. (a ja de Polen komen hier ons werk afpakken zodat de Macedoniers met Poolse trucks moeten rijden) Reed, op zelfstandige basis (! ) voor een Nederlandse firma aan…….. 65 euro / dag (all-in, rsz bijdragen , loon , overnachtingen, verzekering chauffeur) 3 maanden van huis weg….. (blij dat ie was, weekend doorbetaald) Dat is dus 1920 €/maand. Als ik als Belgische chauffeur hetzelfde doe dan heb ik NETTO: 22 overnachtingen aan 38€ = 836 € + 4 weekenden aan 250 € = 1000 € + 258 € werktijd aan 11 € / uur = 2838 €……. totaal NETTO VOOR CHAUFFEUR 4674 €. Voeg daarbij voor de baas nog RSZ bijdragen ten belope van 20€/uur = 5160€ . Totale loonkost voor belgische baas = 9834 €. Kan goed geloven, beste Rienk, dat bij U de Westeuropese chauffeurs niet al te hoog in het vaandel draagt…. kosten zowat 8.000 €/maand, jawel 16000 Gulden, per maand meer dan een oostblokslaaf. De dag dat een oostblokslaaf U ook 9834€ kost ligt u plat op de buik te smeken naar Nederlandse chauffeurs.

    2. Sjonnie001

      Ik denk dat dat nog niet zo raar is. Maar eens beginnen met gelijke vakbekwaamheid, die gasten mogen na het rijden van een rondje met ezel-met-aanhanger hetzelfde werk doen waar wij een prijzig rijbewijs mogen halen. In het buitenland rijden? Dan zijn in dat land de daar geldende eisen meteen de minimale ondergrens. Technische eisen idem. Zie ook dat cabotagebericht hiervoor.

    3. stille j

      U heeft volkomen gelijk .

  • Hill Billy

    Welk gelijk speelveld? Gelijk loon gelijke rechten. Profiteren is het enige wat onze moe-landen kunnen. Zelf iets bijdragen ho-maar. Corruptie maar dat telt niet als bijdrage.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer