Ga naar hoofdinhoud

Recidivist met illegale cabotage krijgt truck niet terug

foto ter illustratie

De eigenaar van het Roemeense transportbedrijf JIP International dacht na dik een half jaar zijn wegens illegale cabotage in beslag genomen vrachtwagen wel terug te kunnen krijgen. Tot de Britse verkeersinspectie erachter kwam dat hij al eerder was gewaarschuwd voor illegale cabotageritten.

JIP International beweerde echter dat het geen brief van de Drivers and Vehicles Standard Agency (DVSA) had ontvangen waarin het bedrijf werd gewaarschuwd voor verdere illegale cabotage nadat een van de voertuigen in maart 2019 uit het Verenigd Koninkrijk was weggestuurd.

Een inspecteur nam in november 2019 een vrachtwagen van het bedrijf in beslag nadat uit documenten bleek dat het bedrijf bezig was aan zijn vijfde cabotagerit binnen acht dagen nadat de truck het Verenigd Koninkrijk was binnen ekomen.

foto ter illustratie

Volgens de regelgeving mag een transportbedrijf, zodra de goederen op een inkomende internationale reis zijn afgeleverd, binnen zeven dagen tot drie cabotageritten uitvoeren.

Tijdens een hoorzitting in Birmingham vertelde de algemeen directeur van JIP, Zhalba Petar, aan verkeersinspecteur Nick Denton dat hij in april 2019 geen brief van de DVSA had ontvangen waarin hij werd gewaarschuwd voor illegale cabotage.

De Britse ILT zei dat het mogelijk was dat de brief verkeerd was bezorgd, als gevolg van een spelfout in de naam van de stad. De verkeerskundige van de DVSA zei echter dat toen de vrachtwagen van het bedrijf in maart uit het Verenigd Koninkrijk werd weggestuurd, de chauffeur brieven zou hebben gekregen om uit te leggen waarom hij de regels overtrad.

Petar vertelde de verkeersinspectie dat zijn voertuig een trekkerwas en dat hij opleggers  had opgehaald die vanuit het Europese vasteland per schip in Tilbury waren aangekomen en naar Britse bestemmingen hadden gebracht. In zijn ogen waren dit internationale reizen en geen cabotage.

Maar inspecteur Denton  hield rekening met jurisprudentie, waarin stond dat een trailer alleen aan internationaal vervoer kan deelnemen als deze is gekoppeld aan een trekker.

De inspectie oordeelde dat elk bedrijf dat zich bezighoudt met internationaal vervoer vertrouwd moet zijn met de cabotageregels en JIP had op die manier kunnen weten dat het ophalen van trailers uit havens cabotagewerk was.

Denton weigerde de aanvraag om de trucks vrij te geven. “Het bedrijf was al in maart geïnformeerd dat wat het deed, illegaal was. Deze beslissing zal aan de aanvrager en aan DVSA worden meegedeeld en het is aan DVSA om zich van het voertuig te ontdoen zodra de beroepstermijn van 28 dagen is verstreken.”

Bron: Commercial Motor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer