Ga naar hoofdinhoud

TLN: ‘Uitwerking bestelauto cruciaal bij nieuwe autobelasting’

Het is positief dat verschillende mobiliteitspartijen pleiten voor een systeem van betalen naar gebruik voor iedereen, maar het bedrijfsleven moet niet opdraaien voor de vergroening van het personenverkeer, benadrukt Paul Poppink, coördinator strategie, duurzaamheid en bereikbaarheid bij Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Een aantal mobiliteits- en milieupartijen publiceerden woensdag een plan voor de hervorming van de belastingen voor personen- en bestelauto’s. Het plan is erop gericht om vanaf 2030 ‘Betalen naar gebruik’ in te voeren, waarbij vaste belastingen worden vervangen door een bedrag per kilometer. Daarnaast moet dit nieuwe systeem ook de noodzakelijke vergroening van het wagenpark te stimuleren. Daartoe zouden de huidige motorrijtuigenbelasting (MRB) en de BPM voor personen- en bestelauto’s danig op de schop moeten.

TLN is al lang voorstander van het invoeren van ‘betalen naar gebruik voor iedereen’. Voor het vrachtverkeer zijn er al plannen voor een vrachtwagenheffing, die het Eurovignet en een deel van de MRB gaat vervangen. “Hoewel het goed is dat partijen nu ook voor de andere voertuigcategorieën een plan hebben opgesteld, zou het verhogen van de diesel- en benzineaccijns (met 0,01 en 0,03 cent), logischer zijn. Dat levert namelijk net zoveel op als de geadviseerde verhoging van de MRB. Bovendien betaalt iedereen dan daadwerkelijk voor het gebruik, en niet voor het bezit van een auto”, aldus Poppink.

Poppink: “Het is duidelijk dat de hervorming en de vergroening van de autobelastingen geld gaat kosten, vooral van gebruikers van voertuigen met verbrandingsmotoren. Dat is nodig om de ingroei van  schone ‘zero emissie’ voertuigen te stimuleren. We steunen deze gedachte, maar we hebben ook de indruk dat de gebruikers van bestelauto’s in het plan voor een groot deel de vergroening van de personenauto’s gaan financieren. Dat kan niet de bedoeling zijn. De rekening van de vergroening van personenauto’s moet niet bij ondernemers komen te liggen. Daarom is dit een belangrijk punt van aandacht bij de nadere uitwerking voor een nieuw stelsel van belastingen voor personen- en bestelauto’s.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer