Ga naar hoofdinhoud

Transportbedrijven vrezen voortbestaan door regels vervuilde grond

Door nieuwe regels voor het werken met vervuilde grond vrezen transportbedrijven die grond vervoeren voor hun voortbestaan. Dat meldt TLN, dat daarom snel om tafel wil met staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaatl, om een oplossing te vinden.

​Dit staat een brief  die TLN aan de staatssecretaris stuurde, samen met CUMELA Nederland (brancheorganisatie voor bedrijven in grondverzet). TLN neemt het hierin op voor bedrijven in de deelmarkten Kiepautobedrijven en Afvalstoffentransport, die door de huidige regels hun werk niet meer kunnen doen.

De regels die ervoor zorgt dat veel transportbedrijven nu stilstaan, staan in het zogeheten tijdelijk handelingskader PFAS. PFAS zijn een chemische stoffen (de Poly- en PerFluorAlkyl Stoffen) die lang werden gebruikt in bijvoorbeeld verf, pannen, brandblussers, kleding en cosmetica. Deze stoffen zijn doordat ze zo veel gebruikt werden inmiddels overal in Nederland in bodem en water terechtgekomen. Vanwege mogelijke risico’s voor de volksgezondheid wil de staatssecretaris verdere verspreiding van deze stoffen te voorkomen. Daarom heeft ze het tijdelijk handelingskader opgesteld voor het verplaatsen van grond en baggerslib.

Dat handelingskader legt veel bouw- en grond-, weg- en waterbouwprojecten stil. Volgens het handelingskader mag een kilo grond maximaal 1 microgram PFAS bevatten. Uit analyses blijkt dat meer dan 80 procent van de grond in Nederland volgens die norm niet meer zomaar vervoerd of bewerkt mag worden. Bovendien moeten alle partijen grond en bagger waarvan de monsterneming en het veldwerk is uitgevoerd na 8 juli 2019 én die worden toegepast na 1 oktober 2019 op PFAS  worden gecontroleerd. En dat terwijl de laboratoria die dat onderzoek kunnen verrichten nu al veel te weinig capaciteit hebben, met wachttijden van meer dan acht weken tot gevolg.

Veel gemeenten en provincies geven nu geen vergunningen meer af voor grondverzet, en veel grondbanken nemen helemaal geen grond meer aan zonder dat deze geanalyseerd is. Meldingen van leden die actief zijn in grondtransport, -handel en opslag spreken al van de eerste ontslagen en tienduizenden euro’s verlies per week. TLN en CUMELA hebben dan ook, net als vele andere belangenorganisaties, om spoedoverleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verzocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer