Vrachtverkeer boven 30 ton niet meer welkom in centrum Amsterdam • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Vrachtverkeer boven 30 ton niet meer welkom in centrum Amsterdam

Amsterdam scherpt de regels voor zwaar verkeer in de binnenstad aan. Vanaf 1 oktober 2021 krijgen vrachtwagens zwaarder dan 30 ton geen ontheffing meer om door de zone Centrumring te rijden. De maatregel is nodig om onze eeuwenoude bruggen en kademuren te beschermen.

Het gebied waar straks de nieuwe regel geldt, is iets groter dan de 7,5 ton-zone die nu geldt. De gemeente kiest voor de hele Centrumring: stadsdeel Centrum en een deel van de Zeeheldenbuurt (zie kaartje). Daarnaast vervalt een aantal routes in het centrum, die vrachtwagens zonder ontheffing nu nog kunnen nemen.

Bedrijven met vrachtwagens zwaarder dan 30 ton die in het centrum moeten zijn, moeten dus op zoek naar alternatieven. Alleen als er een ‘ondeelbare’ lading vervoerd wordt of als het gaat om ‘bijzondere voertuigen’ zoals verhuiswagens, kan men een route-ontheffing aanvragen. Per aanvraag wordt getoetst of de bruggen en kademuren onderweg het gewicht van het voertuig aankunnen.

Het gebied waar straks de nieuwe regel geldt.

De gemeente beseft dat zwaar verkeer nodig is om de stad te bevoorraden, afval in te zamelen, te verhuizen, te bouwen maar ook om materiaal aan en af te voeren om kademuren te herstellen. Alle voertuigen zwaarder dan 7,5 ton hebben sowieso een ontheffing nodig om de zone in te komen. Met zo’n ontheffing mogen ze niet parkeren binnen 3 meter van de waterkant en moeten ze stapvoets over drempels rijden.

De nieuwe maatregel moest uitvoerbaar en te handhaven zijn. Daarom heeft de gemeente naar eigen zeggen samengewerkt met vertegenwoordigers van verschillende logistieke partijen. Er worden meer aanvragen voor ontheffingen in de toekomst verwacht, omdat het gebied groter is geworden. Amsterdam verbetert het proces om een ontheffing aan te vragen, waardoor aanvragers sneller uitsluitsel krijgen. Ook worden weegmatten getest waarmee ter plekke het gewicht van een vrachtwagen kan worden gewogen. Ook kijken de gemeente of er camera’s met kentekenherkenning bij de S100 kunnen worden gebruikt.

Amsterdam vraagt naast deze aangescherpte regels voor zwaar verkeer ook steeds meer op het gebied van luchtkwaliteit (uitstootvrije zone voor bestel- en vrachtvoertuigen in 2025) en verkeersveiligheid. Amsterdam wil met het bedrijfsleven op korte termijn een intentieverklaring opstellen. Via het samenwerkingsplatform logistiek 020 kunnen partijen dan samen concrete acties ondernemen om deze verandering stap voor stap te doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer