Waar moeten oplaadpunten voor e-trucks in Europa komen? • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Waar moeten oplaadpunten voor e-trucks in Europa komen?

Een nieuwe analyse van het Fraunhofer-instituut in autofabrikantenkoepel ACEA moet overheden en infrastructuurexploitanten helpen bij het bepalen van de prioriteiten voor het installeren van oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens.

 “Batterij-elektrische vrachtwagens zullen een belangrijke rol spelen bij het emissievrij maken van het vrachtvervoer over de weg. Als er in de hele EU snel genoeg laadstations worden geïnstalleerd, zal hun marktpenetratie de komende jaren exponentieel toenemen”, verklaart Martin Lundstedt, voorzitter van bedrijfswagenraad van ACEA en CEO van Volvo Group.

“Aangezien oplaadstations die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van vrachtwagens vandaag bijna volledig ontbreken, staat ons een enorme uitdaging te wachten. Daarom willen wij overheden en belanghebbenden uit de sector helpen om hun investeringen te richten op waar ze het hardst nodig zijn”, aldus Lundstedt.

Als vervoerders de overstap maken naar elektrische voertuigen, is het onwaarschijnlijk dat ze hun ritgedrag zullen veranderen. Het doel van deze studie is dan ook om precies in kaart te brengen waar chauffeurs tegenwoordig stoppen en welke van deze stopplaatsen het meest worden gebruikt.

Fraunhofer ISI heeft over een periode van 12 maanden de GPS-coördinaten geanalyseerd van zo’n 400 000 vrachtwagens die in heel Europa rijden, en zich daarbij vooral gericht op de duur van de stops op afzonderlijke locaties. Uit de analyse bleek dat 10 procent van de locaties die het meest door vrachtwagens in Europa worden gebruikt (meer dan 3.000) goed zijn voor ongeveer 50 procent (78.000) van alle stops die vrachtwagens maken.

Met dit in het achterhoofd roept ACEA de nationale regeringen op om ervoor te zorgen dat de 10 procent grootste stopplaatsen in hun land uiterlijk in 2027 zijn uitgerust met geschikte elektrische opladers. De precieze locaties van alle stopplaatsen voor vrachtwagens in 29 Europese landen zijn weergegeven op vijf regionale kaarten: Centraal-Europa, Noord-Europa, Zuidoost-Europa, Zuid-Europa en West-Europa.

De kaarten maken ook een onderscheid tussen de verschillende stopplaatsen van vrachtwagens – korte stopplaatsen (minder dan een uur) en lange stopplaatsen (’s nachts parkeren). Dit is belangrijk omdat de duur bepalend is voor de oplaadbehoeften, zoals de tijd die beschikbaar is voor een volledige oplading en het vereiste vermogen. De kaarten geven ook precies aan waar de meest gebruikte stopplaatsen voor vrachtwagens zich bevinden (vooral op rustplaatsen langs snelwegen, bedrijfsterreinen, logistieke hubs en havens).

Terwijl Europarlementariërs en EU-ministers hun definitieve standpunten over de verordening inzake alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFIR) voorbereiden, roept ACEA op tot specifieke en ambitieuze doelstellingen voor vrachtwagenspecifieke infrastructuur voor elke lidstaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer