Ga naar hoofdinhoud

Rotterdam breidt milieuzone trucks uit

De gemeente Rotterdam wil de uitstoot van roet in de stad met veertig procent beperken. Dat gebeurt onder meer met de uitbreiding van de milieuzone, in ieder geval voor trucks. Ook moet het gemeentelijk wagenpark in 2018 25 procent schoner zijn. Voor de maatregelen is 11,7 miljoen euro vrijgemaakt.

rotterdamWethouder Langenberg (Haven, Duurzaamheid, Mobiliteit en Organisatie): “De komende vier jaar heeft schone lucht in de stad prioriteit. Niet alleen om wettelijke normen te halen, maar vooral om de gezondheid van Rotterdammers te verbeteren. Dat is exact de reden waarom we de uitstoot van roet met 40 procent willen verminderen. Dit willen we bereiken door de meest vervuilende voertuigen uit onze stad te weren, en schoner vervoer te stimuleren.” Het college B&W beoordeelt nieuwe maatregelen niet alleen op de normen voor fijnstof (PM10) of stikstofdioxide (NO2), maar vooral op de uitstoot van roet (EC = elementair koolstof). Hiermee is Rotterdam naar eigen zeggen de eerste stad die op dit kleinst meetbare deeltje maatregelen treft. Het stedelijk verkeer is voor 50 procent verantwoordelijk voor de uitstoot van roet. De maatregelen van de gemeente zijn het meest effectief door in te zetten op het schoner maken van stedelijk verkeer.

Er zijn twee mogelijke pakketten met maatregelen door het college voorgesteld. In beide pakketten is uitbreiding van de milieuzone een essentieel onderdeel. In het eerste pakket zijn beperkende maatregelen voor vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s opgenomen. In pakket twee is geen milieuzone voor de meest vervuilende personenauto’s opgenomen. In pakket twee zijn de eisen voor vrachtverkeer en bestelvoertuigen hierdoor zwaarder. Beide pakketten voorzien in stevige maatregelen waarmee vervuilers worden aangepakt en schoner vervoer gestimuleerd. Andere maatregelen in de pakketten zijn bijvoorbeeld meer laadpalen voor elektrisch rijden, een verbeterde infrastructuur voor de fiets en – in het kader van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ – het schoner maken van het gemeentelijk wagenpark. Ook een betere verkeerscirculatie in de stad is een belangrijke maatregel die op de lange termijn structurele verbeteringen oplevert.De wijze waarop het college verder om wil gaan met de mobiliteit in stad en regio wordt in 2015 vastgelegd in de Rotterdamse Mobiliteitsagenda.

De huidige milieuzone voor vrachtverkeer in het centrum is niet voldoende om de luchtkwaliteit naar een hoger niveau te krijgen voor onze stad. De omvang (geografisch, welke toegangseisen) van de milieuzone wordt mede bepaald door gesprekken met onder andere bewoners, brancheverenigingen, de gebiedscommissies en milieuorganisaties. Door middel van een ontheffingenregeling en een zogenaamde hardheidsclausule komt het college ondernemers tegemoet bij de invoering van de zones. Ondernemers die in de problemen dreigen te raken door de invoering van de maatregelen worden hiermee ontzien.

Samen met onder andere bewoners, brancheverenigingen, gebiedscommissies en milieuorganisaties wordt de komende tijd één pakket aan maatregelen samengesteld. Dit pakket zal begin 2015 ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden. Zodra de gemeenteraad akkoord is, zal een start worden gemaakt met de uitvoering van de maatregelen.

 

Eén reactie op “Rotterdam breidt milieuzone trucks uit

  • rob

    als er maar niet meer dure “Priussen” komen betaald van belastinggeld, die gesubsidieerd worden van ander belastinggeld en die uiteindelijk nog verontreinigender zijn dan Hummer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer