Ga naar hoofdinhoud

SGP pleit voor lagere prijzen tachokaarten èn vrachtautoloze zondag

De Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) is nou niet de politieke partij die vaak opvallende uitspraken over de transportsector doet. Tweede Kamerlid  voor de SGP Chris Stoffer deed dat woensdag tijdens begrotingsbehandeling voor Infrastructuur wel. Hij pleitte voor lagere tarieven voor de chauffeurskaart, maar ook voor een vrachtautoloze zondag.

Stoffer was een van de zeer weinige Kamerleden die tijdens het debat in ging op nijpende kwesties voor de transportsector. Hij bevroeg minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op niet mis te verstane wijze. “We hebben nog steeds te maken met torenhoge tarieven voor tachograafkaarten. Al in 2014, ver voor mijn tijd, heeft de Kamer een SGP-motie aangenomen die vroeg om prijsverlaging, zeker gelet op de lage tarieven in het buitenland. Onlangs hebben de VVD en de SGP daar samen weer op geduwd. Misschien kunt u zich voorstellen dat mijn geduld een heel klein beetje opraakt op dit dossier. Ik zie de minister al een beetje moeilijk kijken. Dat doet mij goed. Concreet is mijn vraag waar het toegezegde rapport blijft. En vooral, waar blijft de prijsverlaging?” Hij werd gesteund door VVD-kamerlid Remco Dijkstra. “Het is goed dat de heer Stoffer van de SGP begint over de tachograafkaarten, want onze truckers moeten daardoor kosten maken die veel hoger liggen dan in het buitenland. Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van de minister, dus goed dat u het hier te berde brengt.”

Daar moet tot donderdag nog even op gewacht worden. Stoffer ging ook in op het pleidooi van de ChristenUnie en GroenLinks over één autoloze zondag per jaar. “Ik zou best een beetje meer willen, maar ik vind het in ieder geval een heel mooi begin. Ik zou daarnaast — of daar bovenop; het is maar net hoe je het bekijkt — ook willen pleiten voor een verbod voor vrachtverkeer op alle zondagen. Dat doen namelijk heel veel Europese lidstaten om ons heen ook. Als je het kaartje ziet, dan zijn het alleen België, Luxemburg en Nederland waar geen verbod is. De rest van de landen om ons heen heeft in een grote range zo’n verbod. Dat geldt zeker ook voor Duitsland. Ik zou daar ook de pakketbezorging in mee willen nemen, want we krijgen vaak te horen dat ze de wijken toch wat onveilig maken. Ik dacht: dan is zes dagen wel genoeg; laat het die zevende dag dan ook maar een keer rustig en veilig zijn in die wijken. Ik ben benieuwd hoe de minister hiertegen aankijkt.”

2 reacties op “SGP pleit voor lagere prijzen tachokaarten èn vrachtautoloze zondag

  • Chauffeurskaarten: Met recht mogen die een stuk lager. Denk eens aan de gepensioneerden die af en toe nog graag eens rijden en geen werkgever hebben die het betaald. Of denk eens aan de chauffeurs die op vrijwillige basis humanitaire transporten doen. Zij moeten die kosten zelf betalen en als we daarbij ook nog eens de code 95 bij optellen dan is het voor de gepensioneerden een rib uit hun lijf. Daar zal gewoon weer een vrijstelling voor moeten komen.

    Zondagsrijverbod voor vrachtauto’s zal gelijk moeten als andere Europese landen. Zaterdagavond 24.00 stop en ook niet zo als Oostenrijk zaterdagmiddag om 16.00 uur. Maar er zal een strenge controle op moeten. De praktijk is nu dat veel koelauto’s mogen rijden. Daar zit een probleem, uit de praktijk weet ik dat veel koelwagens geen koelvervoer rijden maar andere goederen. Daar is geen controle op. Even een voorbeeld: een koelwagen, Nederlands bedrijf met Roemeens kenteken, laad in Roemenie meubels. Vertrekt vrijdagmiddag om 14.00 uur uit midden Roemenie en staat maandagmorgen om half 9 onder Rotterdam op het los adres. Met een gewone oplegger kan dat niet.
    Zondagsrijverbod luxe wagens gaat te ver. Als je 5 of 6 dagen gewerkt hebt wil je zondags ook wel eens op familie bezoek. Tevens blokkeer je voor veel mensen de zondagse kerkdienst. Dat dit voorstel van de Christen Unie komt is onbegrijpelijk.

    1. Big Rick

      Mbt zondagsrijverbod betekent in mijn geval dat een van de grootste exporteurs van Nederland op Maandag niet kan functioneren aangezien de aanvoer van bloemen en planten reeds op Zondag gebeurt.Dit op Zaterdag maar even doen kan ook niet want heb ook nog iets als verplichte weekend rust.Een chauffeur is nooit verplicht om op Zondag te werken maar is een keuze die je maakt en als geloof daar een rol in speelt kun je kiezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer