Ga naar hoofdinhoud

Spoorgoederenvervoer betrouwbaar in coronacrisis

Foto: Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Fotograaf: Tineke Dijkstra

De trein blijkt in deze coronacrisis erg betrouwbaar als het gaat om goederenvervoer. Mede omdat passagierstreinen uitvallen, hebben spoorgoederentreinen ruim baan en lopen ze weinig tot geen vertraging op. De trein kan een serieus alternatief zijn voor bedrijven die problemen hebben met de aan- en afvoer van producten. Dat meldt Evofenedex.

Sommige handels- en productiebedrijven maken tijdens de crisis zelfs meer gebruik van het spoor dan voorheen, weet  beleidsadviseur spoorgoederenvervoer Jurgen van der Sloot van Evofenedex. “Er zijn bedrijven die zelfs extra capaciteit inkopen op treinen.  Daardoor dreigt er wel weer een ander probleem te ontstaan, namelijk een tekort aan geschikte wagons voor vrachtautotrailers. Toch is er nog steeds voldoende ruimte voor het vervoer van goederen per spoor, zeker als het gaat om het opladen van trailers. Deze worden in het land van aankomst met de trekker van een vrachtauto naar de plaats van bestemming gebracht.”

Martijn Spee, Manager Transport bij Ricoh Europe SCM, een producent van onder meer kopieermachines, merkt hoe betrouwbaar het spoor is. “Van alle verbindingen is spoor het meest betrouwbaar geweest sinds het begin van de crisis. Daardoor konden wij goed doorgaan met het vervoer. Ik ben blij dat wij die modal shift al eerder hebben gemaakt, want wegtransport heeft op dit moment grotere uitdagingen dan spoor.” Hij merkt dat het uitvallen van passagierstreinen het spoorgoederenvervoer nog soepeler heeft gemaakt dan het al was. “Dat is wel iets om mee te nemen voor na de crisis. Daar kunnen we als EU-landen wel van leren.”

Volgens Van der Sloot kan het voor meer bedrijven lonen om te kijken of de trein een goed alternatief zou kunnen zijn. “Zeker voor bepaalde producten kan het lonen. Daarbij is het wel belangrijk om goede afspraken te maken met de klant over levertijden. Juist nu is het goed om te bekijken of deze modal shift interessant is. Naast minder CO2-uitstoot kan het ook in kosten behoorlijk schelen. Als Evofenedex hebben we daarvoor een speciale servicetool voor ontwikkeld, waarmee je kunt uitrekenen of spoorgoederenvervoer een goed alternatief is voor je huidige vervoermiddelen.”

Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer