Ga naar hoofdinhoud

Dagranddistributie: 17 procent minder CO2

Bevoorrading van winkels in de randen van de dag, buiten de spits, levert een reductie van 17 procent brandstof en een overeenkomstige daling van de CO2 uitstoot op, zo wordt vandaag bekend gemaakt op een Symposium tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg.

piekDit blijkt uit een Rotterdamse pilot en de analyse van een kleine 500 ritgegevens en de hiervan bekende file gegevens rondom Rotterdam. Deze uitkomsten zijn aanleiding voor Rotterdam om samen met de supermarktketen Albert Heijn en de AS Watson groep, waartoe Kruidvat behoort, in te zetten op een brede implementatie van Dagranddistributie met stil materieel (PIEK).
De Ambassadeur Stedelijke Distributie, dr E.J. Janse de Jonge: “Op het moment dat een stad en winkelketens van deze omvang investeren in stille bevoorrading buiten de spits, is dat een stevig signaal naar anderen. Stedelijke distributie kent nog steeds te veel belemmeringen. Met PIEK zit je juist op de weg van mogelijkheden en vertrouwen. Ik reken er dan ook op dat deze stap navolging krijgt.”
Vrachtvervoer is steeds minder welkom in de binnenstad. Uitstoot van vervuilende stoffen, de verkeersveiligheid en geluidsoverlast zijn drie belangrijke redenen waarom gemeenten overgaan tot een stringenter toelatingsregime en het instellen van bijvoorbeeld venstertijden en milieuzones voor de stadscentra. De PIEK-aanpak laat zien dat door samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven ook methodes gevonden kunnen worden die minder beperkend zijn voor het bedrijfsleven en evengoed winst opleveren voor milieu en leefbaarheid in een stadscentrum.

AH en AS Watson
De supermarktketen Albert Heijn en de AS Watson groep waartoe Kruidvat behoort, investeren al enkele jaren actief in ‘stil’ PIEKmaterieel. PIEK-Keur is een door het bedrijfsleven (Focwa, BMWT en RAI Vereniging) ontwikkeld keurmerk waarmee bedrijfswagens herkenbaar stiller kunnen laden en lossen, dus ook aan de randen van de dag. Om dit mogelijk te maken, is meestal ook een aanpassing van gemeentelijke regelgeving rondom venstertijden nodig.

Praktijkexperimenten
Sinds 2007 zijn in een vijftigtal steden, waaronder Rotterdam, praktijkexperimenten uitgevoerd. Op basis van de ervaringen die Rotterdam nu 1,5 jaar heeft opgedaan, is besloten daar waar mogelijk over te schakelen op dagranddistributie met stille vrachtwagens. Dit levert winst op voor milieu, vermindert het aandeel goederenvervoer in de spits en maakt logistieke planning voor bedrijven een stuk flexibeler.
Sinds 2001 zijn in het PIEKprogramma meer dan 80 nieuwe geluidsarme producten ontwikkeld en toegepast, veelal met steun van de ministeries van VROM en EZ.

Internationaal
De PIEKaanpak in Nederland staat sinds 2003 in de internationale belangstelling. Ierland, Groot Brittannië, Duitsland, België en Frankrijk zijn er al mee aan de slag. In 2009 starten Spanje, Italië, Zweden en Denemarken met PIEKprojecten. Dit betekent concreet dat het Piek-keurmerk internationaal wordt uitgerold. Voertuigen kunnen dan met één test en keurmerk in al deze landen uit de voeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer