Ga naar hoofdinhoud

Elektrische stadsdistributie in Rotterdam loont

Studenten van Hogeschool Rotterdam hebben onder de naam HR Cargo voor Nedcargo van september 2019 tot en met januari 2020 met elektrische voertuigen de ‘last mile’ belevering van horecagelegenheden in de binnenstad van Rotterdam en Schiedam verzorgd. Tijdens het praktijkonderzoek hebben zij bij 63 unieke afnemers in totaal 32.238 kilogram aan dranken afgeleverd. Daarvoor hebben zij met drie verschillende elektrische voertuigen 1.610 kilometer gereden en 331 stops gemaakt. Hiermee is in de twee steden 1.349 kilogram CO2 bespaard.

Hoe vergroot het beleveren met lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) de efficiency, klanttevredenheid en duurzaamheid van de logistieke operatie? Veertig studenten Logistics Management onderzochten het in dit project van KennisDC Logistiek Zuid-Holland in de praktijk, wat heel leerzaam bleek te zijn voor de studenten én gunstig voor de klanten van Nedcargo.

Tim de Ronde, student Logistics Management Hogeschool Rotterdam: “Het leuke aan dit project was vooral het meewerken in het hele proces. Zo krijg je het beste beeld van de werkzaamheden en de omstandigheden die invloed hebben op de operatie. Ook was het interessant om met de verkregen data ook echt iets te doen en te verwerken in een onderzoek. Tot slot heb ik geleerd dat een strakke en verzorgde planning het halve werk is, zowel in de communicatie met de chauffeur over de aankomst van de goederen als in de planning van de ritten voor die dag.”

Kenneth van Dijk, assistent-bedrijfsleider Café in The City: “Belevering met deze kleine elektrische voertuigen gaat veel sneller dan met een vrachtwagen; ze zijn zó overal neergezet en snel uitgeladen. Ook heb ik niet zo’n grote vrachtwagen voor mijn deur staan, dat is prettiger voor onze klanten. En dat het CO2-neutraal gebeurt is beter voor iedereen. Alleen maar winstpunten dus.”

De positieve resultaten van een pilotproject in 2018 hebben geleid tot deze voortzetting (en uitbreiding) van HR Cargo in 2019-2020. Kijk voor meer informatie over het project op rdmcoe.nl/projecten/hrcargo.

Een vrachtwagen van logistiek dienstverlener Nedcargo leverde de dranken af op de hub bij GroenCollect, in Merwe-Vierhavens. Daar werden de dozen overgeladen in de elektrische cargobike of e-TukTuk van DOCKR, of in de Goupil van GroenCollect. Met de planningssoftware van RoutiGo werd vervolgens de optimale route bepaald, waarna de studenten op pad gingen. De partners zijn tevreden met de opbrengsten van het project.

Jules Ramkhelawan, Tactics & Operational Transport Manager Nedcargo: “Het project helpt Nedcargo bij onze missie om verspilling in de keten tegen te gaan. Samen met HR Cargo kunnen we een reductie in onze CO2-uitstoot realiseren. Ook is het veiliger om, in steeds drukker wordende steden, met kleinere vervoersmiddelen de leveringen aan het mkb te doen. Het project geeft ons inzicht in hoe het proces nu loopt en hoe we dit efficiënter kunnen inrichten. Onze afnemers ondervinden geen verschil in kwaliteit van de leveringen en zijn zeer tevreden dat ze de ‘last mile’ CO2-vrij beleverd worden.”

Freek Martens, Operations Lead DOCKR: “Wij zijn erg blij met de samenwerking met Nedcargo en de andere partners binnen het HR Cargo-project, want het geeft ons veel inzicht in hoe onze zero-emissie voertuigen kunnen worden ingezet. Op naar zero-emissie stadslogistiek!”

Patrick Okkersen, directeur RoutiGo:  “Het HR Cargo-project leert ons hoe we onze planningssoftware het beste kunnen klaarstomen voor bezorging in de stad met lichte elektrische vrachtvoertuigen. Hoe ga je om met de actieradius van de wagen, het bundelen van verschillende ladingen en diverse vervoerdersprofielen? We testen dit allemaal in de praktijk om ervoor te zorgen dat het voor bezorgers simpel blijft om in de binnenstad te kunnen leveren.”

Philip Troost, directeur GroenCollect:  “De samenwerking tussen HR Cargo en GroenCollect zorgt voor een volledige benutting van ons wagenpark. Voorheen reden wij leeg de stad in en vol terug. De samenwerking leidt tot twee volle ritten en dus meer CO2-besparing, meer sociale werkgelegenheid en verlaagde overhead.”

De opgedane kennis wordt uiteraard gedeeld met de projectpartners. Ook wordt deze gebruikt voor curriculumvernieuwing binnen de logistiekopleidingen van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is HR Cargo als voorbeeldproject aanwezig geweest op logistieke beurzen en conferenties als bijvoorbeeld ICT & Logistiek en Logistiek 010. Tot slot werkt Dr. Ron van Duin, lector Haven- en Stadslogistiek bij Kenniscentrum Duurzame HavenStad van Hogeschool Rotterdam, aan een wetenschappelijk artikel over het project: ‘Real time learning with light electric freight vehicles for urban freight distribution: a living lab approach’.

HR Cargo krijgt een vervolg binnen het project Sharing Logistics, waarin Hogeschool Rotterdam – samen met praktijkpartners – een groot onderzoek doet naar de deeleconomie als veelbelovende ontwikkeling in de logistieke sector. Binnen de vijf focusgebieden – stadsdistributie, bouwlogistiek, transport & warehousing, zorglogistiek en servicelogistiek – wordt onderzocht hoe logistieke concepten gebaseerd op de deeleconomie kunnen bijdragen aan een aanzienlijke verlaging van de uitstoot van CO2 en stikstof (N2) en aan het verhogen van de efficiency binnen de sector. Sharing Logistics loopt van september 2019 tot april 2021 en is mede gefinancierd door TKI Dinalog. Kijk voor meer informatie op .

Eén reactie op “Elektrische stadsdistributie in Rotterdam loont

  • Sander F.

    .. goed dat er onderzoek gedaan wordt hoor.. maar een beetje realisme in het artikel/persbericht mag wel van mij.

    Als ik de tekst en de foto’s goed lees/bekijk.. dan betreft de drank vooral flessen alcohol. Klein en handzaam inderdaad. Er kan nog wel een doos non-food bij, natuurlijk..
    Maar, als dat Café ook een eetgelegenheid heeft.. staat er toch ook echt een grotere vrachtwagen voor zijn raam om die (vers) spullen te leveren.. lijkt mij.

    Nee, volgens mij is er geen sprake van vermindering van kilometers, eerder een vermenigvuldiging daarvan omdat zendingen voor één adres worden opgebroken.. in een uitstoot danwel niet uitstoot deel (lokaal dan hè).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer