Foto's: Fuso Canter E-Cell ingezet in praktijktest • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Fuso Canter E-Cell ingezet in praktijktest

De Fuso Canter E-Cell is een nieuwe elektrisch aangedreven en emissievrije lichte truck, waarvan het prototype werd gepresenteerd op de IAA 2010. Nu is er een kleine serieproductie gebouwd in de fabriek in het Portugese Tramagal. Acht voertuigen worden het komende jaar ingezet bij klanten voor een praktijktest.

FUSO Canter E-Cell Event, 10th July 2014

De Fuso Canter E-Cell wordt gedurende één jaar door klanten onder reële omstandigheden in de praktijk getest. De acht Canter E-Cell zijn gebaseerd op de Canter met een wielbasis van 3400 mm en een enkele cabine in brede Comfort-uitvoering. Ze zijn uitgerust met een 4,3 meter lange openlaadbak of een 4,4 meter lange gesloten laadbak. Vanwege hun multifunctionele inzetbaarheid zullen de elektrisch aangedreven lichte vrachtwagens onder diverse omstandigheden in de praktijk worden uitgetest. De stad Lissabon zal de Canter E-Cell inzetten bij de gemeentelijke groenvoorziening en de afvaldienst, de stad Porto voor transporten tussen de diverse gemeentelijke diensten en ook Abrantes gebruikt de Canter E-Cell voor de gemeentelijke groenvoorziening. De firma Transporta gaat de Canter E-Cell inzetten in het huis-aan-huis distributieverkeer, elektriciteitsbedrijf REN voor transporten in het havengebied van het ten zuiden van Lissabon gelegen stadje Sines. En tot slot wordt de Canter E-Cell door het Portugese postbedrijf CTT ingezet voor transporten tussen zijn distributiecentra in Lissabon.

Hoog koppel

De Fuso Canter E-Cell is gebaseerd op het chassis van de conventionele Canter en beschikt over een GVW van 6,0 t. Daaruit resulteert een aanzienlijk hoog nuttig laadvermogen van het chassis van ca. 3,0 t. De elektromotor behaalt in de nieuwe Canter E-Cell een vermogen van 110 kW (150 pk) en een koppel van 650 Nm. De topsnelheid van de Canter E-Cell is net als bij alle andere voertuigen in deze gewichtsklasse begrensd op 90 km/h. Links en rechts van het chassis zijn in totaal vier batterijpakketten in twee ingekapselde boxen ondergebracht. Het zijn lithium-ion accu’s met een capaciteit van 48,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 100 km. Het opladen van de batterijen duurt ongeveer zeven uur bij 230 Volt. Met een snellaadsysteem bedraagt de oplaadtermijn slechts één uur.

De overdracht van de acht Fuso Canter E-Cell aan de Portugese klanten is één van de hoogtepunten in het jubileumjaar van de fabriek in Tramagal, waar 50 jaar geleden met de productie van trucks werd begonnen. De fabriek is de centrale productielocatie van de Fuso Canter in Europa. Afgelopen jaar liepen er ongeveer 4000 Canters van de band. Daimler heeft sinds 2011 ongeveer 27 miljoen euro in de fabriek Tramagal geïnvesteerd. Het project Canter E-Cell wordt ook ondersteund door de Portugese regering. De Canter E-Cell wordt in Tramagal gebouwd op een eigen productielijn voor prototypen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer