Ga naar hoofdinhoud

Horecalogistiek kan veel efficiënter en schoner

De belevering van ruim 60.000 eet-, drink en overnachtingsgelegenheden in Nederland zorgen voor een flink aantal voertuigbewegingen binnen de stadsgrenzen. De CO2-uitstoot en congestie die hieruit voorkomen kunnen op diverse manieren flink worden worden gereduceerd. Met de vier scenario’s elektrificatie op de lastmile, een platformfunctie voor horecabelevering, een foodcenter en inkoopbundeling is veel te bereiken, blijkt uit onderzoek van Topsector Logistiek. Uit het onderzoek komt naar voren dat elektrificatie het grootse effect heeft op beperking van CO2-uitstoot.

De scenario’s zijn ontwikkeld op basis van trends en ontwikkelingen en gevalideerd via interviews met bedrijven (leveranciers en horeca) en experts. Om een beeld te krijgen van de huidige horecabelevering (zoals type leveranciers, aantal leveringen en ritten in een stad) was alleen een uitgebreide dataset van Amsterdam beschikbaar. Met deze dataset is uitgerekend wat het aantal vervoersbewegingen en CO2-uitstoot was in 2018. Als er niks verandert in de stadslogistiek voor de horeca wordt er voor 2030 wordt een sterke toename verwacht van het aantal bevoorradingsritten door toename van het inwoneraantal, horecagelegenheden en leveringsfrequentie. Naar verwachting blijft de CO2-uitstoot in 2030 gelijk vanwege zuiniger wordende voertuigen als gevolg van Europese wetgeving. Vanuit de scenario’s is vervolgens een voorspellingedaan van de impact op die de scenario’s hebben op de CO2-uitstoot en vervoersbewegingen.

De analyse laat zien dat elektrificatie het grootste effect heeft op de uitstoot van CO2, en leidt tot een emissiereductie van 74 procent. Elektrificatie op zichzelf heeft geen effect op het aantal ritten, maar uitgaande van een beperkte verschuiving naar LEVV’s en cargobikes kan dit leiden tot 13 procent reductie van het aantal ritten.

Diverse bestelplatformen voor horecabelevering bestaan al. Voor het beperken van ritten is een platform voor horecabelevering het meest effectief, maar alleen als dat platform de logistiek (dwz het bundelen van de leveringen van de diverse leveranciers) ook verzorgt. Met een platform voor horecabelevering nemen het aantal ritten door bestelauto’s met 50 procent af en blijft het aantal ritten vergelijkbaar met het jaar 2018. De impact van een platform op de CO2-uitstoot is relatief beperkt, omdat de uitstoot van ritten van groothandels niet veranderd.

De effectiviteit van het scenario foodcenters is beperkter dan het scenario platform voor horecabelevering, omdat het aantal uitgespaarde ritten lager is.

Inkoopbundeling leidt tot een beperkte daling van het aantal ritten en daarmee ook tot een beperkte daling van de CO2-uitstoot.

Bij de realisatie van een hub zoals foodcenter of een platform voor horecabelevering heeft de gemeente een belangrijke rol. Een heeft een ruimtebeslag binnen of buiten de stad. Daardoor ontstaan er vraagstukken op het gebied van ruimtelijke ordening. Waar wordt zo’n ontkoppelpunt idealiter gevestigd? Is de benodigde ruimte beschikbaar? Is er voldoende infrastructuur voor de extra vervoersbewegingen die ontstaan door het aan- en afleveren van goederen? Voor de inpassing van stadslogistiek is een verbinding met ruimtelijke ordening onontbeerlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer