Ga naar hoofdinhoud

Londen wil fietsonvriendelijke trucks weren

Vrachtwagens zonder dodehoekspiegels en zij-afscherming mogen niet meer het centrum van Londen in. Dat staat in een voorstel van Transport for London en de stad zelf.

dodehoekTfL en Londen willen de fietsongevallen in de stad terugdringen en willen daarom alle voertuigen boven 3,5 ton verplichten om spiegels en zij-afscherming te monteren. Als ze zonder deze voorzieningen toch in de stad komen riskeert de eigenaar een boete. Cijfers van TfL zouden bewijzen dat 10 procent van de 14894 vrachtwagens die in London zijn geregistreerd geen zij-afscherming heeft. Ook is er bij 30 procent geen frontspiegel en 5 procent geen trottoirspiegel gemonteerd bij fabricage, maar TfL weet niet of dat daarna wel is gebeurd.

De nieuwe regelgeving zou in september in moeten gaan, maar kan nu al op stevige kritiek rekenen van onder meer Freight Transport Assocation (FTA). Christoper Snelling van FTA: “Deze voorstellen gaan over alle voertuigen groter dan zeg maar een Ford Transit. Het zou moeten gaan om bouwvoertuigen. Nu worden ook veel kleinere voertuigen straks voorzien van extra spiegels. Niet alleen is dat inefficiënt, het is ook nog gevaarlijk. Bij modellen met een lage cabine kunnen de spiegels juist fietsers en voetgangers raken en zo een extra gevaar vormen. Maar ja, dat is het risico als je politici zonder kennis van zaken maatregelen laat verzinnen.”

Bron: Commercial Motor

2 reacties op “Londen wil fietsonvriendelijke trucks weren

  • J.de ruiter

    De oplossing lijkt mij eerder om het probleem niet alleen bij de trucks te zoeken maar ook bij de leidende voorwerpen ( de fietsers ). Met al heel wat jaren ervaring met het verkeer in londen zie ik dat het fietsverkeer erg is toegenomen o.a. door het rekening rijden auto ( +/- € 10.- p.dag ) plus het parkeer probleem in de stad en mede door het ” witte fietsen ” plan dat in de stad is gestart d.m.v. credit card kan je op elke hoek van de straat een fiets lenen en je rondje gaan rijden…
    Hierdoor onstaat een situatie waarbij veel mensen door een financielle situatie een noodgreep doen naar de fiets en je in de zomer hele kuddes toeristen zich giechelend en slingerend een baan tussen het verkeer door trachten te vinden…
    Als ik dit vergelijk met Nederland waar we bijna met een fiets in de hand geboren worden en er op jonge leeftijd al verkeers diploma’s op school worden uitgerijkt worden wij van vroeg af aan al aangeleerd gevaren te herkennen en te vermijden ook is de infrastructuur voor fietsers hier velen malen beter, iets waar het in londen het een en ander ook wel aan ontbreekt.
    Dus om trucks te voorzien van o.a. een pantser om zo de fietsers te ontzien van gevaarlijke situatie is mede een oplossing maar leer als eerste nu maar om de kinderen te leren fietsen ( school verkeersdiploma ) en volwassen fietsers zich bewust te maken van het verkeer om de ” fiets ” heen.
    En zodra alle weggebruikers ” het spelletje ” verkeer met elkaar kunnen spelen dan komt het best wel goed, maar er is zeker vanuit de overheid wel wat meer nodig dan alleen het verbieden van…
    Vr. Groet.
    John.

  • Sander F.

    Daar wordt vanuit NL wel aan gewerkt in London.
    Gaat echter niet zo snel en is, omdat dit nu eenmaal het makkelijkst te realiseren is, vooral gericht op de buitenwijken/steden van London.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3408263/2013/03/13/Londen-fietst-op-zijn-Dutch.dhtml

    Eens dat onbedoelde (of ook wel bedoelde) effecten zorg dragen voor verkeersonveilig gedrag dat niet direct aan professionele chauffeurs te wijten is..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer