Ga naar hoofdinhoud

Peeters gaat centrum Amsterdam in met vijf elektrische trucks

Peeters Vervoercentrale, sinds 2016 onderdeel van de VSDV Groep (Van Stralen en De Vries) Groep, verzorgt al ruim tien jaar de mile distributie in de binnenstad van Amsterdam gedeeltelijk elektrisch. Wat destijds kleinschalig met een enkele bestelauto begon, is inmiddels uitgebouwd tot een full-service dienstverlening met vijf elektrisch aangedreven bakwagens met laadklep.

De elektrische trucks zijn volgens Peeters moderne en veelzijdige voertuigen met een actieradius van ruim 230 kilometer en daarmee in staat om meerdere malen per dag een emissievrije rit van en naar het centrum van de stad uit te voeren. Dit maakt dat ook steeds meer collega logistiek dienstverleners en verladers er voor kiezen om hun goederen bij het nieuwe, goed bereikbare en moderne crossdockcentrum van Peeters Vervoercentrale aan de Beiraweg af te leveren. Vooraf aangemelde zendingen kunnen hier nog tot vroeg in de ochtend afgeleverd worden en gaan dezelfde dag nog mee in de stedelijke distributierit naar de klant.

“Onze trouwe relaties weten al veel langer dat wij duurzaam en emissievrij zendingen van en naar het centrum van Amsterdam brengen”, zegt Andre Groot, Algemeen Directeur van Peeters Vervoercentrale. “Daarvoor beschikken wij inmiddels over vijf moderne elektrische bakwagens met laadklep. Door de voortgaande technische innovatie beschikken die over een actieradius van ruim 230 kilometer op een stroomlading en kunnen dus meerdere ritten van en naar de binnenstad verzorgen. Dat maakt het voor steeds meer verladers en collega logistiek dienstverleners ook interessant om de goederen in ons nieuwe en duurzame crossdockcentrum af te (laten) leveren, om bij ons de milieuvriendelijke uitvoering van de bekende last mile neer te leggen. Voor steeds meer bedrijven zijn wij daarmee het bedrijf voor de Amsterdamse Stadsdistributie. Iets waar wij al lange tijd ervaring mee hebben en als koploper gelden. Peeters Vervoercentrale is immers van oudsher het bodebedrijf voor Amsterdam, alhoewel ons verzorgingsgebied zich inmiddels uitstrekt van Den Helder tot aan Den Haag en naar de oostkant tot aan Veenendaal. Dus best wel een heel gebied, waar dagelijks circa 65 vrachtauto’s de fijnmazige distributie onder de Peeters-regie verzorgen. Een groot deel van die voertuigen (45 stuks) behoort tot de eigen vloot, maar er is ook sprake van een flexibele schil charters die veelal wel in de Peeters-kleuren rijden. Verder brengt moederbedrijf VSDV de door haar overgenomen distributiebedrijven ook onder de vlag van Peeters Vervoercentrale. Zo werden recent de activiteiten van Zonneveld uit Beverwijk toegevoegd. Om klaar te zijn voor de verwachte groei in de toekomst, werd vorig jaar een 4.000 vierkante meter groot nieuw crossdockcentrum aan de Beiraweg in het Westelijk havengebied van Amsterdam geopend. Duurzaam gebouwd, voorzien van een dak met zonnepanelen en gelegen aan meerdere doorgaande wegen, om daarmee snel en goed bereikbaar te zijn voor bedrijven die hier hun goederen leveren voor de last mile bezorging. Dit is ook voor de overige bedrijven van de VSDV Groep het laad- en losadres voor de fijnmazige distributie die wij voor het genoemde gebied uitvoeren. En dan gaat het met name om General Cargo -inclusief ADR-, zoals stukgoed, 1 tot 5 pallets, rolcontainers, IBC’s en meer. Het spreekt voor zich dat volle wagenladingen, met de reguliere vrachtauto’s direct naar de laad- en losadressen worden uitgevoerd. Om onze voortgaande groei te ondersteunen zijn en worden in de komende periode ook nog tal van maatregelen op het gebied van slimme planning en automatisering gedaan. Op die manier kunnen wij de goederenstromen nog verder verdikken, lege kilometers voorkomen en dus de vervoersprestaties verhogen. Met als rode draad om dat op een zo duurzaam mogelijke manier te doen”, legt Andre Groot uit.  

Peeters Vervoercentrale is op de nieuwe crossdocklocatie 24 uur per dag geopend van zondagnacht tot zaterdagochtend. Binnen die tijdvakken kunnen goederen aangemeld, afgeleverd of opgehaald worden, want ook voor retourvrachten en bijvoorbeeld de afvoer van verpakkingsmateriaal en transportmiddelen zijn de elektrische voertuigen inzetbaar. De eerste zendingen kunnen op werkdagen vanaf 7.00 uur, dus ruim voor winkelopening, in de stad afgeleverd worden. Dit is vooral van belang voor gebieden met paaltjes en de echte winkelgebieden. Gedurende de dag worden dan de verschillende andere routes uitgevoerd. Dat kunnen ook de zogenoemde B2C leveringen zijn, van hele specifieke goederen die bijvoorbeeld op een pallet vervoerd worden. Door zich niet aan een bepaald netwerk te verbinden, is Peeters Vervoercentrale onafhankelijk en kan dus ook voor iedere partij de zendingen op het gewenste adres afleveren. Verder zijn ze onderdeel van de VSDV Groep en kunnen op die manier met andere bedrijven uit de Groep ook andere vervoersbehoeften, van klein tot groot, nationaal of internationaal passend invullen. Kortom het streven van de stad Amsterdam om in 2025 emissie loos goederen te bezorgen krijgt nu bij Peeters Vervoercentrale al een passende invulling en zal zich de komende periode alleen maar uitbreiden. De benodigde middelen en kennis zijn in ieder geval ruimschoot voor handen bij deze moderne en innovatieve logistiek dienstverlener.                              

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer