Ga naar hoofdinhoud

Rijgedrag chauffeurs Uber, Coolblue en Picnic onder de loep

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil praten met Uber, Coolblue en Picnic over het rijgedrag van hun chauffeur. Deze bedrijven mogen wel wat meer aandacht besteden aan verkeersveiligheid. Dat meldden diverse kranten afgelopen weekend.

“Het zijn jonge bedrijven die erg ­gefocust zijn op het vergroten van hun marktaandeel. Dat is begrijpelijk, maar ze moeten ook oog hebben voor de verkeersveiligheid”, zegt woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. “We willen graag met hen in gesprek.” Met Picnic is dat al gebeurd. ”Dat bedrijf is zich bewust van het onderwerp”, zegt Stomphorst. Picnic rijdt met de bekende hoge busjes. Die hebben nogal eens last van hun hoge zwaartepunt. Er zijn een aantal incidenten geweest met busjes die omvielen. Chauffeurs krijgen extra training, waarin ze leren hoe ze de wagentjes rechtop kunnen houden. Ook houdt Picnic bij de belading rekening met de wegligging van de busjes.

VVN heeft vooralsnog geen contact met Coolblue. Wel verwijderde het bedrijf in 2017 van zijn bestelbusjes de tekst ‘Drie keer toeteren als je een blije klant bent’. Coolblue zegt rijveiligheid als prioriteit te hebben en de 250 bestelauto’s uit haar vloot te hebben voor zien van snelheidsbegrenzers. Ook hier krijgen de chauffeurs een rijtraining.

VVN is vooral kritisch over Uber. Het gevaar van Uber bestaat volgens critici vooral uit het feit dat de app die de ritten toewijst, veelal jonge chauffeurs stimuleert om ’s nachts eindeloos rondjes door de stad te rijden, in de hoop onderweg een ritje te scoren en het betalen van parkeergeld te vermijden. Met rust nemen ze het daarbij vaak niet zo nauw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer