Ga naar hoofdinhoud

Supermarkten: dagranddistributie in 30 steden

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de overkoepelende organisatie van supermarkten, wil in 2010 in Nederland veel meer dagranddistributie zien. Rotterdam kan daarbij prima als voorbeeldstad dienen. Dat meldde CBL tijdens haar eindejaarspersconferentie, weet Logistiek.nl te melden. In Rotterdam worden nu al met forse vermindering van CO2-emissie supermarkten buiten de venstertijden om beleverd. Op 18 januari zullen alle partijen van het initiatief in de havenstad samenkomen.

Albert Heijn_distributieCBL denkt in 2010 de nodige deals met gemeenten te kunnen sluiten over dagrand-initiatieven. Het stelde al een lijst samen met dertig steden die gezien worden als cruciale punten waar de distributieactiviteiten van supermarkten een stuk verbeterd kunnen en moeten worden. Klaas van den Doel, voorzitter van het CBL (rechts): “Bij de logistiek kunnen we veel bereiken als Klaas van den Doel (CBL)we buiten de files om kunnen bevoorraden. Het CBL wil volgend jaar deals sluiten met gemeenten die ons toestaan buiten de venstertijden om de winkels te bevoorraden als we gebruik maken van schone en stille vrachtwagens.”

Theo Roos, directeur CBL: “Met Rotterdam zijn we in vergaande gesprekken. De stad kent niet echt heel veel venstertijden, maar zocht zelf het initiatief naar ons toe en wil graag een voortrekkersrol spelen in de toekomst.” CBL zegt ook plannen te hebben om het logistieke proces onder de loep te nemen, waar met slimme technologieën als RFID de bevoorrading en verkoop nog beter op elkaar kan worden afgestemd.

De dertig stedelijke knelpunten volgens het CBL waar actie nodig is rond de dagrand-distributie zijn Almere, Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Groningen, Haarlem, Heerhugowaard, Hilversum, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Maastricht, Meppel, Middelburg, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Zoetermeer, Zutphen en Zwolle.

Bevoorrading van buiten de spits levert een reductie van 17 procent brandstof en een overeenkomstige daling van de CO2 uitstoot op, zo bleek al uit de praktijk in Rotterdam.

Bron: Logistiek.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer