Ga naar hoofdinhoud

‘Transporteurs nog niet overtuigd van outsourcen stadsdistributie’

Transportbedrijven en logistiek dienstverleners zijn nog niet echt overtuigd van het outsourcen van stadsdistributie door concepten als Binnenstadservice en Green City Distribution (GCD). Dat blijkt uit onderzoek van de TU Eindhoven in opdracht van GCD.

Green City DistributionDe opzet van het onderzoek was vooral om aan te tonen hoe voordelig het inzetten van GCD is. Dat komt (natuurlijk) uit het onderzoek goed naar voren, misschien dat transporteurs met de cijfers uit het onderzoek over de streep kunnen worden getrokken.
De meeste vervoerders zien volgens het onderzoek nog geen brood in het outsourcen van stadsdistributie. Het onderzoek wijst uit dat er 8 keer meer voertuigen een stad aandoen dan gezien het dagelijkse volume noodzakelijk zou moeten zijn. Dat komt omdat 85 procent van de binnenstedelijke vervoersbewegingen wordt veroorzaakt door voertuigen die maar een of twee stops in de stad hebben. Er wordt ’s ochtends gelosten en vervolgens doorgereden naar afleveradressen buiten de stad. 
Zendingen uitbesteden aan een stadsdistributiespecialist levert voor een gemiddelde vervoerder een besparing tot 80 procent van de operationele kosten in de stad. “Ergens wisten we dit natuurlijk al, maar het is fijn dat het nu is gestaafd”, zegt Roel Menheere, directeur van GCD. “Uit het onderzoek blijkt dat de meeste vervoerders denken helemaal niets of slechts 10 tot 15 procent te kunnen besparen.”
In tegenstelling tot eerdere onderzoeken is bij deze studie een ander invalshoek gekozen, namelijk de vervoerders. TLN-leden zijn ondervraagd, wat een matige response opleverde van 60 procent. Ondanks dat steeds meer vervoerders aanhaken bij GCD en beseffen dat uitbesteden efficiënter en goedkoper is blijkt uit de gehouden enquête dat het merendeel nog steeds in de overtuiging leeft dat extra overslag aan de rand van de stad meer kost dan het oplevert en dat specifieke services als tijdsleveringen, digitale handtekeningen, afhaalopdrachten en omruilingen niet mogelijk zouden zijn. Menheere: “Gelukkig waren ook een aantal laaiend enthousiast, deze bedrijven doen nu mee.”
Het GCD-concept draagt bij aan het reduceren van het aantal vervoersbewegingen in de negen aangesloten steden. Alle zendingen worden geregistreerd in het GCD-systeem en op dagbasis kan worden aangetoond hoeveel vervoerders de stad niet in zijn gegaan. GCD kan naargelang de vrijstelling van venstertijden, de verschijningsvorm en de hoeveelheid van de zendingen op een schaal van 1:15 ritten over nemen van haar klanten en dit met één schoon voertuig.
GCD is op dit moment actief in 9 steden. Eind oktober verwacht de stadsdistributiespecialist in 12 steden haar diensten te kunnen aanbieden en eind van het jaar in totaal 15 plaatsen. GCD liet ook nog de milieuaspecten en de rol van venstertijden bij stadsdistributie onderzoeken. De resultaten van deze studies volgen later.
Download hieronder het complete rapport

 stadsdistributie.

Bron: Logistiek.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer