Ga naar hoofdinhoud

Wanneer moet ik nu precies emissievrij de stad in?

Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze week bekend gemaakt. Maar moet ik als vervoerder dan ook vanaf 2025 al aan de emissievrije / elektrische vrachtauto?

Eerst even het kader schetsen rond de emissievrije zones. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. Veel gemeenten willen zo’n emissievrije zone vanaf 2025 invoeren. Dat mag nu, maar ze moeten dat dan wel vier jaar van te voren aankondigen. Kortom: uiterlijk 2021. Wie in 2025 een nieuwe vrachtwagen koopt, moet kiezen voor een emissievrij exemplaar als men toegang wil tot een emissievrij gebied in een stad.

Gelukkig is er een overgangsregeling, waardoor niet iedereen vanaf 2025 meteen een nieuwe truck hoeft te kopen en emissievrij hoeft te gaan rijden. Zo kunnen ondernemers zich voorbereiden op de investering op zero-emissie materieel en die mogelijk laten samenvallen met de normale vervanging van het wagenpark.

Er was grote behoefte aan duidelijkheid rond emissievrije zones in steden, en die is er nu. Er zijn eenduidige landelijke afspraken en een tijdsplanning maar, zo zegt staatssecretaris Van Veldhoven, er blijft ruimte om lokaal aandacht te geven aan de uitzonderingen op de regel. Standaard is nu echter afgesproken dat:

  1. Gemeenten kondigen minimaal vier jaar voor de invoering de ligging en omvang van de zero-emissiezone aan. Dit is belangrijk om vroegtijdig aan iedereen duidelijkheid te geven.
  2. Alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten zero-emissie aan de uitlaat zijn om de zeroemissiezone voor stadslogistiek in te mogen.
  3. Alle bestel- en vrachtauto’s die rondrijden in de zero-emissiezone moeten vanaf 1 januari 2030 zero-emissie zijn.

In het Klimaatakkoord is voor Euro 6 vrachtauto’s een overgangsregeling afgesproken voor bakwagens van 5 jaar en voor trekker-opleggercombinaties van 8 jaar. “Deze is vooral ingegeven om de afschrijvingstermijnen van deze voertuigen zoveel mogelijk te respecteren. Niet voor iedere logistieke sector gelden dezelfde afschrijvingstermijnen en het aanbod van geschikte emissieloze vrachtauto’s komt nog langzaam op gang”, aldus de staatssecretaris. De overgangsregeling betreft concreet:

  • Euro 6 vrachtwagens die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud zijn (bakwagens),  respectievelijk maximaal 8 jaar oud zijn (trekkeropleggercombinatie) mogen uiterlijk tot 1 januari 2030 de emissievrije zone in rijden.
  • Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissie voor stadslogistiek, als zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.

Dat laatste is nog wel een puntje van aandacht. Voor de toelating van plug-in hybride vrachtauto’s worden op dit moment de technische mogelijkheden in kaart gebracht om vast te stellen of een vrachtauto emissieloos rijdt. Aansluitend wordt in beeld gebracht op welke wijze dit juridisch verankerd kan worden. Begin 2021 moet daar duidelijkheid over zijn.

Eén reactie op “Wanneer moet ik nu precies emissievrij de stad in?

  • Freddy Lamers

    Waarop is de keuze gebaseerd betreffende bakwagen – trekker. Een bakwagen heeft meestal een vaste opbouw en kost in verhouding meer om te vervangen of over te bouwen, waarbij ze ook nog eens gemiddeld minder kilometers rijden i.v.m. stadsdistributie. Een trekker koop je op de hoek van de straat ter vervanging. in mijn ogen is deze verdeling niet eerlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer