‘Stelselmatig rijtijden overtreden? Dan transportbedrijf sluiten!’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Stelselmatig rijtijden overtreden? Dan transportbedrijf sluiten!’

Transportbedrijven die stelselmatig de rij- en rusttijden overtreden moeten door de overheid gesloten kunnen worden. Dat zegt vakbond FNV in reactie op een enquête van TV-programma De Monitor, waar FNV zelf ook aan meegewerkt heeft.

Er kunnen nu wel boetes worden opgelegd, maar die worden volgens FNV ingecalculeerd als bedrijfsrisico. De vakbond stelt voor bij overtredingen een bedrijf de eerste keer een boete te geven. Bij een volgende keer niet aan de regels houden, volgen dan maatregelen. Willem Dijkhuizen van FNV: “Vergelijk het met een rijbewijs. Als je daarmee drie keer de fout in gaat, moet je het inleveren en kan je geen auto meer rijden. Je denkt dan wel drie keer na voor je het zover laat komen.” Als het aan de FNV ligt, komt minister Van Nieuwenhuizen van transport zo snel mogelijk met voorstellen die de maatregelen mogelijk maken.

FNV geeft met deze reactie aan slecht op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in het internationale transport, want vanaf januari 2021 kan het ERRU strafpuntenregister juist recidivisten in het wegvervoer stevig aanpakken.

In het onderzoek krijgt ook ILT er van langs omdat er te weinig gecontroleerd zou worden. In een artikel van De Monitor verweert ILT zich daartegen door te zeggen dat het om de kwaliteit van de controle gaat, en niet om de kwantiteit. Mark van der Ham van ILT: “De kwaliteit van controle als het gaat om tachograaffraude en zware overtredingen is in Nederland heel hoog. Wij denken echt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport op dat vlak de beste inspectiedienst van Europa is.”

6 reacties op “‘Stelselmatig rijtijden overtreden? Dan transportbedrijf sluiten!’

  • Frank van de Poll

    Jammer dat er dan een tachograaf wordt afgebeeld (Siemens VDO) die meer dan 12 jaar oud is (1e generatie DTCO).

  • het ILT zegt controles van hoge kwaliteit uit te voeren en niet voor kwantiteit, daarbij durven ze te zeggen dat ze de beste inspectie dienst van Europa is.
    nou hier zet ik toch wel ernstige vraagtekens bij.
    ik zou zeggen meneer van Ham ga eens bij de BAG kijken en laat je personeel daar dan opleiden misschien komen ze dan in de buurt van de Duitsers.
    wat een arrogantie zeg .

  • Hoezo een bedrijf sluiten. De betreffende auto in beslag nemen voor een bepaalde periode lijkt me een veel beter alternatief. En een boete voor het bedrijf met een proefperiode

  • Eind jaren ‘70 is ook op verzoek van vakbonden inde Wet Autovervoer Goederen een artikel opgenomen (art. 45a) om de vergunning in te trekken bij niet naleving van de CAO. Dat is een weinig effectieve maatregel gebleken. Bij een volgende revisie van die wet is die mogelijkheid ook geschrapt. Zo’n bepaling is eigenlijk een doodvonnis voor een bedrijf. Dat lag bepaald niet goed bij werkgevers. Nu komt FNV weer met zo’n voorstel. Juist nu er naar mijn gevoel exorbitante straffen zijn gesteld op met name fraude, terwijl ook de controle via moderne technieken zijn toegenomen. Geen goed idee dus

  • Willem

    Boeren , tuinders en transporteurs doen het altijd verkeerd in dit land en iedereen bemoeit zich er mee wel of geen verstand van zaken dat maakt niet uit

    Zorg nou eerst eens voor meer parkeerplaatsen , en geen gelul van we gaan het bekijken ik ben er mee bezig of id. Gewoon laten zien dat je iets kunt en jezelf nuttig maken voor de dik betaalde baan die je hebt en anders inpakken en wegwezen. Voor jou 10 en meer anderen. Ben er helemaal klaar mee
    We doen het nooit goed

    Als na de COVID de economie aantrekt is er geen chauffeur te krijgen onthoud mijn woorden maar

  • Koos

    Gewoon, na 10 uren rijden niet harder meer kunnen dan 25 km/h

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer