Ga naar hoofdinhoud

Suiker Unie kiest voor AMCS Transport Optimisation

Suiker Unie heeft de AMCS Transport Optimisation software geïmplementeerd. De keuze is op de AMCS-oplossing gevallen na een vergelijking tussen vijf transportsystemen. “Ons belangrijkste doel is om het serviceniveau naar onze klanten nog verder te verbeteren. En aanvullend helpt het systeem bij het reduceren van zowel kilometers als CO2-uitstoot”, vertelt Ad Jansen, Stafmedewerker Logistiek bij Suiker Unie.

suikerunieDe keuze voor AMCS Transport Optimisation (voorheen Transvision Fleet Planner) en de implementatie van de routeplanningssoftware is de onmisbare afrondende fase van een veranderingstraject bij de suikerproducent. De focus op kwaliteit, zoals omschreven door Jansen, leidde van een emissiereductieproject in 2009 tot de selectie en installatie van boordcomputers in ruim 45 vrachtauto’s van de vier vaste bulkvervoerders die Suiker Unie inhuurt. De livegang van AMCS Transport Optimisation staat inmiddels voor de deur.  “We willen het loyaliteitsgevoel van onze bulkklanten vasthouden en het liefst nog verder verbeteren. Scoren op onze logistieke performance is dé manier waarop we ons kunnen onderscheiden. Een uitstekende leverbetrouwbaarheid is daarbij van groot belang”, aldus Jansen.

Uit het selectietraject voorafgaand aan de implementatie bleek volgens de Stafmedewerker Logistiek al snel dat AMCS een streepje voor had op de concurrentie. “Wij vervoeren geen bulk van A naar B. Althans, niet op de standaardwijze. Het vertrekpunt van een lading, A, is variabel. De bestemming, ofwel B, is altijd een klant. De vertreklocatie kan één van de zes opslaghubs zijn waarover we beschikken, verspreid over heel Nederland.” Maar er is volgens Jansen nog een aspect dat meespeelde bij de keuze voor AMCS Transport Optimisation. “Aanvullend aan de standaard ritplanning werken we ook met een bepaalde verdeelsleutel over de depots, we willen deze gedurende het jaar in een binnen kaders aangegeven tempo leegmaken. AMCS had hiervoor als enige leverancier een passende oplossing.”

Met de livegang voor de deur kan Suiker Unie ook gaan profiteren van het vele voorwerk dat is verricht. De boordcomputers in de 45-50 voertuigen die dagelijks voor de producent rijden, gekoppeld aan AMCS Transport Optimisation en het ERP op de achtergrond, zullen het bedrijf veel meer zicht op de keten geven. “We kunnen binnenkort de prestaties van onze leveringen real-time meten. Zo krijgen we bijvoorbeeld meer inzicht in de wachttijd bij het lossen van een vracht, iets wat we  kunnen meenemen in het overleg met onze klant. Op deze wijze kunnen we samen meer efficiency in de keten creëren.”

De planningsmogelijkheden van Suiker Unie nemen na de livegang met AMCS Transport Optimisation dus duidelijk toe. Jansen: “Het systeem zal zelf automatisch een ritplanning maken, onze planners zorgen vervolgens voor de finetuning. Het systeem ondersteunt ook door middel van waarschuwingen indien de planning gevaar loopt en wij actie moeten ondernemen. Bijvoorbeeld wanneer een vervoerder bij een van onze klanten te lang moet wachten voor hij kan lossen. Dit kan effect hebben op de ritten later op die dag.”

Ondanks dat het Suiker Unie met de implementatie van AMCS Transport Optimisation meer om het servicelevel naar klanten toe is te doen dan om de besparingen, verwacht het bedrijf wel degelijk minder kilometers te gaan rijden. “We rekenen op een reductie van 115.000 kilogram aan CO2-uitstoot. Dat is te vergelijken met een besparing op het aantal kilometers met ongeveer twee procent.”

Over de samenwerking met AMCS heeft Jansen niets dan goeds te melden. “Het hele implementatietraject is erg netjes verlopen en ik ben zeer content over de begeleiding. Het systeem ziet er goed uit en ik heb er een goed gevoel bij.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer