Tarieven wegtransport nog nooit zo hoog • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Tarieven wegtransport nog nooit zo hoog

De tarieven in het Europese wegtransport waren nog nooit zo hoog als eind 2021. Aan het einde van Q4 van 2021 stond de prijsindex op 108.3, 1,1 punt hoger dan in Q3 en maar liefst 3.2 punten hoger dan in Q4 2020. Belangrijke factoren daarvoor zijn de hoge brandstofkosten en het chauffeurstekort. Beide lijken voorlopig nog niet opgelost. Dat meldt de IRU samen met analisten Ti en Upply.

Het vierde kwartaal van 2021 is het zesde opeenvolgende kwartaal waarin prijzen zijn gestegen. Deze stijging is het gevolg van factoren aan zowel de vraag- als de aanbodzijde.

Aan de aanbodzijde zijn de dieselprijzen, die een derde van de totale operationele vervoerskosten uitmaken, sterk gestegen. In landen in de hele regio, waaronder Spanje, Duitsland en Frankrijk, waren die aan het einde van 2021 25 procent hoger dan aan het begin van het jaar. Ook de chauffeurskosten zijn gestegen als gevolg van het chauffeurstekort. Uit nieuwe gegevens van de IRU blijkt dat het Verenigd Koninkrijk in 2021 het meest acute chauffeurstekort had, met tot 100 000 onvervulde vacatures voor chauffeurs. Uit de gegevens blijkt ook dat er in Duitsland en Polen tot 60 000 chauffeurs te weinig zijn, terwijl er in Frankrijk tot 31 000 te weinig zijn. In Italië en Spanje waren de tekorten kleiner, maar elk land had nog steeds tot 20 000 chauffeurs te weinig. Ook in Nederland tikt het chauffeurstekort inmiddels de 20.000 aan.

Vincent Erard, directeur Corporate Services van de IRU: “Het tekort aan chauffeurs verstoort de toeleveringsketens in Europese landen ernstig nu de economieën zich herstellen en de vraag naar transportdiensten toeneemt. De IRU blijft toezicht houden, het bewustzijn vergroten en samen met de belangrijkste belanghebbenden actie ondernemen om het tekort aan chauffeurs structureel aan te pakken. De urgentie van de situatie wordt versterkt door de voortdurende stijging van de brandstofprijzen in heel 2021, waardoor ook vervoersondernemers onder grote druk komen te staan.”

Aan de vraagzijde is, nu de Europese economieën zich snel herstellen van Covid-19 en fabrikanten werken aan het weer op peil brengen van hun capaciteit, de totale Europese vraag sterk gestegen. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de orderportefeuilles van de verwerkende industrie nu voller dan ooit sinds het begin van de registraties in de jaren zestig van de vorige eeuw. In Frankrijk en Spanje wordt de groei van de verwerkende industrie afgeremd door aanbodbeperkingen. In het VK zijn de detailhandelsverkopen het grootste deel van het jaar en tot in het hoogseizoen solide gebleven. In november lagen de verkopen zo’n 7,2 procent hoger dan vóór de pandemie. Deze factoren, waarvan er vele in de loop van het jaar zijn versterkt, hebben ertoe bijgedragen dat de geaggregeerde vrachttarieven voor het wegvervoer in de hele regio zijn gestegen.

“De vraag naar vrachtvervoer over de weg in Europa is hoog, waardoor de tarieven naar ongekende hoogten worden gestuwd terwijl vervoerders zich inspannen om capaciteit te leveren”, zegt Nathaniel Donaldson, economisch analist bij Ti. “De vraag wordt echter geremd door een mix van aanbodbeperkingen, knelpunten en de ongelijke beperkingen die worden opgelegd door de Covid-19 pandemiebeperkingen in de regio. Het ziet ernaar uit dat de verhoogde vraag en het beperkte aanbod de komende maanden zullen aanhouden, wat de tarieven waarschijnlijk zal vrijwaren van een traditionele daling in het eerste kwartaal ten opzichte van het hoogseizoen.”

Thomas Larrieu, Chief Executive Officer bij Upply, licht toe: “De stijging van de wegvrachttarieven in Europa vertoont geen tekenen dat ze op korte termijn zal afnemen. In Frankrijk zullen de prijzen naar verwachting ook blijven stijgen, maar de situatie zal gecompliceerd blijven voor wegvervoerders, die met een drievoudige uitdaging worden geconfronteerd: stijgende brandstofprijzen, een tekort aan chauffeurs dat ook de lonen opdrijft, en de moeilijkheid om hun vloot van vrachtwagens te vernieuwen of uit te breiden omdat fabrikanten te maken krijgen met onderbrekingen in de levering van onderdelen. Als we daar nog het geleidelijke einde aan toevoegen van de overheidssteun die werd toegekend om de schok van de Covid-pandemie op te vangen, begrijpen we dat de markt zich zal ontwikkelen in een zeer onzekere economische context, zelfs als de vraag dynamisch blijft.”

2 reacties op “Tarieven wegtransport nog nooit zo hoog

  • Willem

    Al jaren lang rij ik wekelijks naar zuid Europa en het gaat ook onderweg alleen maar achteruit , met name in zuid Frankrijk moet je zeer allert zijn op diefstal , en ook in Spanje is het slim om bewaakt te parkeren . Je wordt geleefd door deze ontwikkeling en kunt niet meer gaan en staan waar je wilt. De politie treed niet op en heeft ook geen mogelijkheden zeggen ze. Van kale kippen is het moeilijk veren plukken en de bezetting snachts en in het weekend is minimaal hetgevolg is dat veel collega’s iets anders gaan doen of op het binnenland gaan rijden , nieuws chauffeurs komen er niet , vraag jezelf eens af wanneer je de laatste les vrachtwagen heb zien rijden In het buitenland is dat niet anders

    Bovendien is het voor een jonge Spanjaard absoluut onbetaalbaar zelf heeft hij vaak geen geld en de meeste gezinnen moeten het doen met 1000 euro per maand. Dat leest u goed ja !

    Dus hulp van pa of moe komt er niet want die komen al tekort

    En wees eerlijk als het tot je doordringt dat hun eigen landgenoten 3 of 4 weken van huis zijn voor minder dan 2000 euro en van onkostenvergoeding nog nooit gehoord hebben dan kun je wel nagaan dat er echt niemand komt

    Men dacht het probleem op te lossen net zuid Amerikanen en Roemenen of Bulgaren maar die krijgen steeds meer in de gaten dat ze uitgebuit worden en kappen er mee of gaan terug naar eigen land waar ook chauffeurs gevraagd worden En dan hebben we het nog niet gehad overdekt onwerkbare regelgevingen , iedere week iets nieuws erbij Gek hè dat niemand nog kiest voor dit beroep.

    Wie denkt dat dit probleem snel op te lossen is liegt zichzelf heel veel voor

    Er moeten enorm veel veranderingen komen en het lijkt mij slim eens te luisteren naar mensen op de werkvloer en niet van alles aan te nemen van mensen die met een mooi pak maar zitten te vergaderen jaren lang want dat heeft tot nu toe nog niets opgeleverd

  • LG

    Wat je zaait zal je oogsten!

    Na jaren van transport als sluitpost te hebben gebruikt, zijn de opdrachtgevers nu eindelijk de dupe van hun jaren beleid, om tenders uit te schrijven om zo transporteurs te laten concurreren met elkaar… Jaren werd al aangeven door deze beroepsgroep, dat ze moeten gaan investeren in transport over de weg, want de beroepsgroep neemt al jaren af,..Nu is afgelopen jaar een grote oude groep chauffeurs gestopt, en binnen 2 jaar, gaat er een hele grote groep gaat er uit… Dus aan hun de zet, om er voor te zorgen,… dat zij mee investeren in de toekomst! En dat gaat zeker niet lukken met bedrijven, die ons als bank gebruiken door pas te betalen na 60 dagen wat tegenwoordig de norm wordt! Met dank aan sites als Transporeon die opdrachtgevers een tool hebben gegeven om transporteurs tegen elkaar uit te spelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer