Ga naar hoofdinhoud

TLN: ‘Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden’

Het kabinetsplan voor een fonds om onder meer te investeren in infrastructuur stemt brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) hoopvol. Maar haast is geboden: het is nog onduidelijk wanneer het fonds start, hoeveel geld er in het fonds komt en of dat voldoende is om Nederland mobiel te houden.

Het kabinet maakte in Troonrede en Miljoenennota bekend dat het een investeringsfonds opricht. Het is nog onduidelijk hoeveel geld er in dat fonds komt en wanneer dat geld precies beschikbaar komt. Dat maakt het kabinet begin 2020 duidelijk. Wel is al bekend dat het geld gereserveerd wordt voor kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur.

Elisabeth Post, voorzitter TLN

“Heel mooi dat het kabinet ziet dat we echt meer moeten doen aan onze infrastructuur, om Nederland mobiel te houden”, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. “En dat het bereid is daar geld voor beschikbaar te maken. Dit is een belangrijke stap. Maar ik vind het wel jammer om te zien dat het plan nog niet concreet is. Ik had graag vandaag gehoord wanneer het fonds van start gaat en hoeveel geld er beschikbaar komt voor infrastructuur. Want om te voorkomen dat we met z’n allen vast komen te staan – op de weg, in de trein, in de Randstad en daarbuiten – moet er echt op korte termijn veel gebeuren. We hebben elk jaar 3 miljard euro extra nodig voor infrastructuur, tot 2040, om precies te zijn.”

Het gaat dan om 3 miljard euro, bovenop het standaard budget dat er elk jaar is voor infrastructuur. Dat berekende de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van partijen in mobiliteit, waaronder TLN, maar ook de ANWB, de NS, gemeentelijke OV-bedrijven en RAI Vereniging. In juni presenteerde die alliantie het Deltaplan 2030: hoog tijd voor mobiliteit, waarin de partijen uitleggen wat er precies nodig is.

Die 3 miljard euro zou wat TLN en de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie betreft beslist niet alleen op moeten gaan aan uitbreiding en verbetering van de wegen in Nederland. “Nee, we moeten investeren in álle infrastructuur. Van wegen tot spoor en vaarwegen. Tussen steden, havens en industrieterreinen. Maar ook bínnen steden. Zowel in goederenvervoer als in personenvervoer.” Natuurlijk gaat het TLN en zijn achterban om het goederenvervoer en blijft de weg de belangrijkste infrastructuur voor de leden van TLN. “Maar als we door investeringen in openbaar vervoer en bijvoorbeeld goederenvervoer over het water ruimte kunnen creëren op de wegen, kan iedereen lekker doorrijden”, zegt Post. “En dat scheelt onze leden en de hele BV Nederland geld, heel veel geld. Stilstaande vrachtwagens door files kosten Nederland ruim 1 miljard euro per jaar, en dat wordt elk jaar meer. Met de juiste investeringen in infrastructuur kunnen we die trend stoppen, en zelfs omdraaien.”

TLN gaat graag, samen met de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie, in gesprek met het kabinet om te komen tot meer en de juiste investeringen in Nederlands infrastructuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer