Wopke Hoekstra is de nieuwe klimaatman in de Europese Commissie. Hij heeft ambitieuze doelstellingen op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Branche-organisatie TLN verwacht het nodige van Hoekstra en vraagt zich af of Hoekstra en de Europese Commissie de doelen kunnen waarmaken. Volgend jaar zijn er Europese Verkiezingen, dus de tijd is nog kort.
De ambities van Hoekstra als nieuwe klimaatcommissaris zijn torenhoog. Zo wil hij werken aan een wereldwijde kerosineheffing voor de luchtvaart, een maritieme heffing invoeren en een belasting op fossiele brandstoffen. Ook pleit hij voor vermindering van CO2-uitstoot in de EU. De uitstoot moet naar 90 procent vermindering in 2040.
Gecombineerd vervoer
Van de Europese Commissie, met Hoekstra als nieuwe Eurocommissaris, verwacht TLN naar eigen zeggen de komende tijd nog enkele voorstellen. Onderweg is de herziening van de richtlijn gecombineerd vervoer. Daarnaast zijn eerder gepresenteerde voorstellen zoals CountEmissionsEU, de herziening van de richtlijn maten en gewichten en Euro 7 nog niet afgerond. “We waarderen de Europese ambities van Hoekstra, het Europees Parlement en de Europese Raad op het gebied van klimaat, maar dringen zeker ook aan om betaalbaarheid en betrouwbaarheid in het vizier te houden”, schrijft TLN op haar website.

Europese verkiezingen in 2024
Het is nog de vraag in hoeverre de Europese Commissie de hoge ambities kan waarmaken. Met de Europese verkiezingen in juni volgend jaar en het verkiezingsreces vanaf maart 2024, is er nog maar weinig tijd voor deze commissie. TLN bereidt ook acties voor rond deze Europese verkiezingen. Nu ligt de focus op onze vervroegde Tweede Kamerverkiezingen van volgende maand.
Bron: TLN