Aluminium heeft in de transport zijn positie toch allang ingenomen zou je zeggen. Ondanks dat er al heel veel aluminium op de weg wordt toegepast zijn negen van de tien vrachtwagen niet van aluminium. Daar zit nog maar een zeer beperkte hoeveelheid aluminium in verwerkt.
Degene die in de sector wel met aluminium rijden weten dat er geld mee te verdienen is. Ten aanzien van bijvoorbeeld corrosie en gewicht, dus hetzij brandstof besparing hetzij meer kilogrammen lading, of voor de bouwers een hogere marge door een product met een hoge toegevoegde waarde. Volgens sommige bronnen: “fuel economy increases as much as 8% per vehicle for every 10% weight reduction. No other material in the world will give you the combination of high strength, low weight and recyclability that aluminum provides to achieve these benefits.” Aluminium heeft een enorme potentie in de transport. Moet alles van aluminium? Nee, je moet het toepassen bij constructies waar het ook werkelijk invloed heeft. De wereld om ons heen vereist steeds meer efficiency, voor optimaal ontwerp is een combinatie van materialen nodig.
er kan zeker veel meer aluminium in de transportwereld worden gebruikt, ware het niet dat de gerenommeerde truckbouwer hier helemaal niet aan willen. Chassis en cabine van een trekker/motorwagen kunnen makkelijk uit aluminium gemaakt worden. Maar voor de grote truckfabrikanten is dit (nog) geen optie want er is (nog) niet genoeg vraag naar om zo’n concept verder te ontwikkelen.
Aluminium heeft wel zn beperkingen , er kunnen zeker veel kleine delen vervangen worden, maar dan bespaar je alleen met hele kleine stapjes gewicht
Voor grote delen , bv een chassis van een trailer heb je zoveel aluminium nodig dat de besparing van gewicht teniet gedaan word door de hoeveelheid , en aluminium is ook veel stijver (scheurt eerder )