Ga naar hoofdinhoud

‘Transportsector kan sneller herstellen na corona-crisis’

Het corona-virus besmet mensen maar werkt sterk door in de economie. Alle sectoren worden geraakt, maar sommige zullen sneller herstellen dan andere. De transportsector heeft kans op een sneller herstel als de (ergste fase van) corona-crisis achter  de rug is. Dat schrijft ING in een analyse.

Diverse sectoren in Europa werden al geraakt door verstoringen in de supply chain en reisbeperkingen toen COVID-19 in Azië huishield. Toen het virus naar Europa kwam, werden de negatieve effecten nog sterker.

Toerisme, de hotelsector en de luchtvaart worden geconfronteerd met een sterke daling van de vraag, met weinig kans op een latere inhaalslag. De detailhandel in non-food wordt geconfronteerd met een vergelijkbare periode van lage vraag, maar sommige aankopen die zijn uitgesteld zullen gebeuren zodra er een herstel optreedt. Transport, industrie en groothandel hebben goede kansen om hun achterstand in te lopen zodra de supply chain hersteld, mits de voorraadbeperkingen in acht worden genomen. De sectoren die het minst direct worden getroffen zijn de landbouw, de bouw en de zakelijke dienstverlening, maar ook zij zijn afhankelijk van beschikbare en gezonde arbeidskrachten, zodat geen enkele sector gespaard blijft van de gevolgen van corona.

Het is volgens ING nog te vroeg om de impact van Covid-19 te kwantificeren, maar nu de gevallen van het virus zich in Europa beginnen te vermenigvuldigen, bereiken de effecten een groter aantal sectoren (tabel 1). In de Europese sectoren toerisme, vervoer, industrie en groothandel waren de gevolgen van de verstoorde toeleveringsketens en de reisbeperkingen in Azië al merkbaar. Nu overheden en bedrijven in Europa op het virus reageren, worden de detailhandel en de horeca (in veel landen gesloten) geconfronteerd met een sterke daling van de vraag. Werknemers moeten thuis blijven en innovatief zijn met zorgverantwoordelijkheden in landen waar scholen zijn gesloten. De vraag in de zorgsector neemt toe. Een beperkter aanbod van producten en andere tekorten zorgen voor hogere kosten, maar de dalende olieprijzen zorgen ook voor lagere transportkosten.

De maatregelen die in China en Zuid-Korea zijn genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben een direct effect op het Europese vrachtvervoer en de logistiek. In normale tijden is één op de vier containers in de havens van Rotterdam en Hamburg afkomstig uit China. Het lage volume aan containers dat in de havens binnenkomt en binnen het Europese vasteland wordt vervoerd, en van en naar het Verenigd Koninkrijk, zal nog een aantal weken verminderen nu industriële en handelsactiviteiten worden afgebouwd, hoewel de containerschepen weer uit China beginnen te vertrekken. Zodra er wereldwijd sprake is van een herstel, zal de transport- en logistieke sector waarschijnlijk een inhaalslag maken naarmate er goederen worden geleverd die langere tijd niet vervoerd konden worden. Ondertussen hebben de lagere brandstofkosten hopelijk voor enige verlichting gezorgd.

Bron: ING

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer