Ga naar hoofdinhoud

‘Uitvlaggen trucks wordt minder interessant’

Jarenlang was het schering en inslag: het uitvlaggen van trucks. Ook Nederlandse transportbedrijven reden veelvuldig met ‘witte platen’, ze lieten hun trucks in Oost-Europa registreren. Het nieuwe Mobility Package stelt periodieke terugkeer van chauffeurs en voertuigen verplicht en daardoor wordt uitvlaggen minder interessant. Dat stelt ING in haar vorige week verschenen Assetvisie.

Het uitvlaggen van nieuw in Nederland aangeschafte trucks is al over het hoogtepunt heen. Op termijn verschuift mogelijk een deel van het wagenpark weer naar Duitsland, België of Nederland.

Een deel van de nieuwe truckaankopen van wegtransporteurs met dochterondernemingen in het buitenland loopt nog steeds via Nederland en wordt daarna binnen drie maanden geëxporteerd (‘het uitvlaggen’). Dit gebeurt vaak in ‘fleet sales’. Tussen 2008 en 2015 verdubbelde dit tot 11 procent en bleef daarna rond dat niveau. Vorig jaar daalde dit aandeel voor het eerst duidelijk tot minder dan 9 procent (ruim 1.400 trucks). Dit lijkt een eerste signaal dat Oost-Europa als standplaats een pas op de plaats maakt. Met het nieuwe Mobility Package, dat nieuwe regels stelt voor de langdurige internationale inzet van chauffeurs en repatriëring van trucks, kan uitvlaggen weleens tot de verleden tijd gaan horen.

Eén reactie op “‘Uitvlaggen trucks wordt minder interessant’

  • Willem

    Denk maar niet dat de tijden van weleer terugkomen met NL se chauffeurs die door heel Europa rijden

    Onwerkbare regels en wetten , nergens meer echt welkom en altijd van huis
    Wie wil dat nog

    Degelijke bedrijven in NL met mooie ritten en goed materiaal kunnen nu al geen blijvers vinden en dat wordt alleen maar erger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer