Ga naar hoofdinhoud

Utrecht krijgt tweede bierboot

Scheepswerf Bocxe uit Delft gaat voor de Havendienst van de gemeente Utrecht een tweede bierboot bouwen. De eerste bierboot, die door de binnenstad vaart om de horeca te voorzien van goederen, is zo’n groot succes dat een tweede boot noodzakelijk is.

Bierboot versie 1De tweede bierboot wordt een bijzonder exemplaar; een geheel elektrische boot zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Zaterdag 31 januari wordt in aanwezigheid van wethouder Robert Giesberts het bouwcontract ondertekend op het VOC-schip Amsterdam.

De Havendienst van gemeente Utrecht bracht in 1996 de eerste bierboot in de vaart om het verkeer en de monumentale bruggen en wegen bij de grachten te ontzien van zwaar vrachtverkeer. Door de stijgende vraag naar transport over het water is in 2008 besloten met een tweede bierboot te gaan varen. De Delftse Scheepswerf Bocxe heeft de opdracht hiervoor gekregen.

De tweede bierboot wordt het eerste elektrisch aangedreven schip van Nederland waarvan ook de overslag elektrisch zal gaan. Een elektrische kraan hevelt zware goederen zoals fusten bier van het schip naar de kade en vice versa. De boot levert in vergelijking met vrachtverkeer een CO©ü-uitsparing op van 16,5 ton op jaarbasis. Dat staat gelijk aan elf voetbalvelden bosaanplant. De elektrische bierboot wordt opgeladen met groene stroom en kan per keer acht à negen uur varen.

Scheepswerf Boxce bouwde eerder de geheel elektrisch aangedreven rondvaartboot Bredero. Deze is al in de vaart in Amsterdam. De bouw van de bierboot start in april. Hij gaat in januari 2010 in de vaart.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer