Ga naar hoofdinhoud

E-bike eist meer slachtoffers in verkeer

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland daalde in 2017 naar 613. Voor het eerst was het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets met 206 hoger dan het aantal slachtoffers in een personenauto (201). De toename van het gebruik van de e-bike wordt daarvoor verantwoordelijk gehouden.

In 2017 zijn 57 mensen verongelukt op een e-bike. Dit is ruim een kwart van alle fietsdoden. Het aantal e-bikedoden is 17 hoger dan in 2016. Deze toename is alleen bij mannen opgetreden. Het aantal e-bikeslachtoffers onder mannen ging van 20 in 2016 naar 38 in 2017. Meer dan drie kwart van hen was 65-plusser. In deze groep is het aantal e-bikedoden verdubbeld, van 15 in 2016 naar 31 in 2017.

Volgens Veilig Verkeer Nederland moet er meer aandacht komen voor het verbeteren van de fiets-infrastructuur in met name de grote steden en het bevorderen van een goed samenspel tussen de verschillende verkeersdeelnemers. “Ten gevolge van de fietsevolutie nemen de snelheidsverschillen op het fietspad toe. Een kwart van de fietsdoden zijn e-bike doden en 75% daarvan zijn senioren. Het gaat hierbij in de meeste gevallen om eenzijdige ongevallen. Het is belangrijk dat verkeersdeelnemers zelf hun verantwoordelijkheid pakken en zich bewust zijn van hun fysieke beperkingen”, aldus VVN.

“Achter elk ongeval gaat groot menselijk leed schuil: iemand verliest zijn vader of moeder, zijn echtgenoot, opa of dochter. Mensen die midden in het leven staan. Dat het verkeersdoden cijfer na jaren van daling sinds 2015 stijgt, vind ik niet te verkroppen. Ik zal er de komende jaren dan ook alles aan doen om deze trend te keren”; aldus verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen.

Sinds 2015 liep het aantal verkeersdoden voor het eerst na jaren weer op. 85 procent van alle verkeersongelukken vinden plaats op het onderliggend wegennet en 62 procent van alle verkeersslachtoffers vallen daar. De financiële impuls van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat van 50 miljoen euro voor het veiliger maken van de N-wegen is een goede stap. Daarnaast is een focus op de oorzaken van die ongevallen noodzakelijk. Veilig Verkeer Nederland heeft eerder aangegeven dat de stijging van het aantal verkeersdoden waarschijnlijk te maken heeft met het toenemend smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname. “De sociale norm is weliswaar aan het veranderen maar we zijn er nog lang niet. De aantrekkingskracht van de smartphone is voor de gemiddelde verkeersdeelnemer onweerstaanbaar. We kunnen er gewoonweg niet vanaf blijven”, aldus VVN.

Het afgelopen jaar vielen er in het verkeer 25 doden achter het stuur van een bestelauto of vrachtwagen.

Eén reactie op “E-bike eist meer slachtoffers in verkeer

  • Eddy

    Als die fietser zich ook eens aan de verkeers regels hielden zouden er ook minder ongelukken gebeuren
    Op de rontonde geen hand uitsteken en ook niet kijken of verkeer aankomt fietsen maar want ik heb voorrang
    Door rood licht rijde en s,avonds zonder licht rijden
    Maar het is altijd de automobilist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer