fbpx Ga naar hoofdinhoud

EP: ‘Geen dodehoek meer op trucks, wèl een alcoholslot’

Een comité van het Europees Parlement heeft nieuwe regelgeving voorgesteld voor personenauto’s, bestelauto’s en vrachtwagens. Bij trucks moet de dode hoek geëlimineerd worden en moet een alcoholslot achteraf kunnen worden ingebouwd.

Het voorstel van het comité voor de interne markt van het Europees Parlement omhelst het standaardiseren van tal van veiligheids- en assistentiesystemen op voertuigen. Verplicht op alle voertuigen worden volgens het voorstel: intelligente cruise control, interface voor alcoholslot (ook geschikt voor aftermarket inbouw), waarschuwingssystemen voor slaperigheid en afleiding, noodstopsignalering, achteruitrijbeveiliging en een incidenten data recorder.

Een noodremsysteem en rijstrookbeveiliging, nu al verplicht op trucks en bussen, wordt ook verplicht op personenauto’s en bestelauto’s. Ook bandenspanningsmonitoring wordt verplicht op alle voertuigen.

Bij vrachtwagens werd er meer invulling gegeven aan de ‘direct-vision’ maatregel. Vrachtwagens en bussen moeten in het vervolg zo ontworpen worden dat ze kwetsbare weggebruikers beschermen. Volgens de Europarlementariërs moeten de dode hoeken aan de voorzijde en beide zijkanten van de trucks zo goed als verdwijnen.

Autofabrikanten moeten ervoor zorgen dat de voorgestelde systemen en functies op een zodanige manier worden ontwikkeld dat gebruikers deze accepteren en dat de gebruikersinstructies van motorvoertuigen duidelijke en uitgebreide informatie bevatten over hoe ze werken, benadrukken Europarlementariërs. Het comité voor de interne markt heeft ook eisen opgenomen om voertuigen te beschermen tegen cyberaanvallen.

Europarlementariërs hebben het voorstel gewijzigd om ervoor te zorgen dat gegevensrecorders voor ongevallen werken op een “gesloten-lussysteem”, waarbij de opgeslagen gegevens worden overschreven en waardoor het voertuig of de bestuurder niet kan worden geïdentificeerd (de verzamelde gegevens worden geanonimiseerd).

De voorgestelde maatregelen effenen ook de weg naar geautomatiseerde voertuigen (waar nog steeds tussenkomst van de bestuurder wordt verwacht of vereist) en volledig geautomatiseerde voertuigen (zonder enige menselijke supervisie). Het verplicht stellen van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen voor voertuigen zou bestuurders moeten helpen geleidelijk aan te wennen aan de nieuwe functies en zou het vertrouwen en de acceptatie door het publiek in de overgang naar autonoom rijden moeten vergroten.

Róża Thun (EPP, PL), die deze wetgeving door het Parlement stuurt: “Veiligheid van weggebruikers, vooral onbeschermde, is onze focus. Deze verordening gaat in de meest directe zin over leven en dood. We hebben al onze inspanningen gericht op het redden van levens en het verminderen van verwondingen door ongevallen. De extra verplichte uitrusting voor auto’s, vrachtwagens en bussen zal mensenlevens redden. Ik ben erg trots op het Europees Parlement; ondanks al onze verschillen hebben de leden dit ambitieuze voorstel gesteund. “

In de tweede week van maart gaat het volledige Parlement stemmen over het voorstel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer