Op social media is onrust ontstaan omdat vrachtwagenchauffeurs boetes krijgen in België omdat ze geen brandblussers op het voertuig hebben. TLN heeft op LinkedIn uitgelegd hoe het zit met de regelgeving.
Alle motorvoertuigen, inclusief niet-Belgisch geregistreerde voertuigen, moeten uitgerust zijn met een brandblusser. Voertuigen met een maximaal toegestane massa van meer dan 7,5 ton moeten een brandblusser van 3 kg aan boord hebben. Extra voertuigen die gebruikt worden om een aanhangwagen te trekken met een toegestaan maximumgewicht van meer dan 2,5 ton, moeten ook voorzien zijn van een extra brandblusser van hetzelfde gewicht. Deze extra brandblusser mag ook in de aanhangwagen geplaatst worden.
Met andere woorden, een combinatie van een trekker en oplegger, of een vrachtwagen en aanhangwagen, moet twee brandblussers van 3 kg aan boord hebben. Bij het vervoer van gevaarlijke goederen moeten er een brandblusser van 3 kg en een brandblusser van 9 kg aanwezig zijn. De brandblussers moeten op een steun staan en op een goed zichtbare en gemakkelijk bereikbare plaats zijn bevestigd. Ten minste één brandblusser moet binnen handbereik van de bestuurder zijn. Deze voertuigen moeten ook voorzien zijn van een gevarendriehoek. Draagbare waarschuwingslampen zijn niet verplicht. De boetes voor het niet voldoen aan deze wetgeving kunnen oplopen tot 350 euro per ontbrekende brandblusser.

Bron: TLN
Hoe zit het met 1 Europa? Elk land anders met allerlei regelgevingen. Verre van een eenheid. Iets met: ” door de vele bomen het bos niet meer zien”
Wat een onzin weer.
Is om de staatskas te vullen
Voor de ADR is het toegestaan dat er in de cabine een 2 kg poederblusser zit en achterop een 12 kg blusser. Als totaal hoeveelheid aanwezige blusmiddel maar klopt. Hoe gaan ze hier in België mee om?