Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe methode voor veilig lossen betonpalen

Voor het lossen van ‘palen-over-dak’ transport (POD) van betonnen heipalen waren tot op heden geen uniforme afspraken, wat tot onduidelijkheid en soms zelfs onveiligheid leidt. Nu is er een nieuwe praktische standaard werkwijze.

Betonnen heipalen worden onder ideale omstandigheden in de fabriek geprefabriceerd. Uiteraard moeten de palen van de fabriek naar de bouwplaats worden getransporteerd. Betonnen prefab heipalen kunnen tot wel 39 meter over de weg worden vervoerd. Vanaf ongeveer 23 meter worden jukken of schommels toegepast bij het transport. De palen steken dan over het dak van de cabine uit. Dit worden dan ook wel palen-over-dak-transporten genoemd, oftewel POD.

De heipalen worden in principe franco ongelost geleverd. De transporteur is verantwoordelijkheid om het product veilig en heel te transporteren van de fabriek naar bouwplaats. De ontvanger is bekend met het bouwterrein en is verantwoordelijk voor het veilig lossen van deze palen op de bouwplaats. Er zijn echter geen uniforme afspraken voor het lossen van POD-palen. Daarnaast gelden er per loslocatie verschillende richtlijnen, wat vaak tot onduidelijkheid leidt.

Daarom hebben de heiers, transporteurs en producenten (verenigd in de NVAF, TLN en het Palenplatform van Betonhuis Constructief Prefab) de handen ineengeslagen. Samen hebben ze gewerkt aan een intentieverklaring en een praktische standaard werkwijze.  Zo is voor iedereen duidelijk wat de regels zijn bij het lossen van POD-palen. Binnen de nieuwe werkwijze zijn de taakverdeling en verantwoordelijkheden van zowel de producent en de transporteur als ontvanger duidelijk afgebakend. Daarbij moeten alle partijen vooraf bepalen hoe de palen worden vervoerd en gelost. Bij POD-palen tot 30 meter heeft het laden met een shovel of via een bordes de voorkeur. Als de palen langer zijn en de chauffeur ze via het bordes niet kan aanpikken, kunnen ladders of hoogwerkers worden gebruikt. Mits daarbij wordt voldaan aan het veilig werken op hoogte.

Sinds april 2020 wordt deze werkwijze stap voor stap ten uitvoer gebracht. Partijen realiseren zich dat de toepassing een kostprijsverhogend effect heeft als gevolg van aanvullende investeringen en gewichtstoename van het voertuig. De betrokken partijen zorgen ervoor dat alle betrokken op de hoogte worden gebracht van de voorgestelde werkwijze. Ook worden operationeel leidinggevenden geïnformeerd over hun toezichthoudende rol hierin.

Foto: Twitter @BlijlevenNL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer